Is zoetstof schadelijk voor de gezondheid?

Ik heb een artikel uit Engeland gelezen waarin staat dat aspartaan en sorbitol heel slecht zijn voor de gezondheid en het kankerverwekkende stoffen zijn.

Deze zoetstoffen zitten in light produkten en worden door veel mensen genuttigd. In Nederland hoor je er niet over dat dit slecht zou zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Cluster hoofdpijnen zou o,a, veroorzaakt worden door aspartaan.
Patienten die geen aspartaan meer gebruikte ondekte dat hun clusterhoofdpijn minder was of zelfs geheel weg bleef, ook vele andere berichten duiken steeds vaker op dat aspartaan niet gezond is en er allelei klachten door kunnen ontstaan.
Ook in de alternative geneeskunst is men erg tegen aspartaan gebruik.
Hier in Nederland zit het in zeer veel producten.
Er is dus zeer tegenstrijdige informatie op het gebied van aspartaan gebruik.
Zie verder op google.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee hoor valt allemaal best mee...

Bij matig gebruik kan het ECHT geen kwaad...

Dat kunnen die bedrijven toch niet hebben, daar is echt wel research naar gedaan hoor...

Maak je niet bang...

Toegevoegd na 3 minuten:
Een andere vraag is, is het goed voor je? Nee het is niet goed voor je, maar je wil wel een Cola en je wil wel een kauwgommetje... Dat is niet goed voor je, maar je neemt het toch...

Kwaad kan het niet,maar het is dan weer wel niet goed voor je... Zie je het verschil?

Toegevoegd na 9 minuten:
En wist je ook dat ze sorbitol en aspartaam erin gedaan hebben in de plaats van suiker, omdat suiker al te slecht was... Dus die additieven zijn erin gekomen omdat er suiker uit ging omdat dat te slecht was... Die additieven zouden dus BETER moeten zijn dan de suiker dat er eerst in zat...

Heb je daar ooit bij stilgestaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Xinix, wat vind je hiervan?
www.aspertaam.com
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik bedoel www.aspartaam.com
Hier een heleboel info daarover. Lees verder.
http://m.goeievraag.nl/vraag/11985
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overdaad schaad zeggen ze ook wel eens.
Nee, bij normaal gebruik zijn ze niet schadelijk. Je kunt echter bij overmatig gebruik bv wel maagklachten krijgen. Maar dan moet je volgens mij denken aan het leeg eten van een pot zoetstof zoals deze in de winkel verkrijgbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Puntkomma;

Voor dergelijke zoetstoffen geldt net als bij de vrijwel alle dingen die een mens tot zich neemt; teveel is nooit goed. Wat teveel is zijn de meningen over verdeeld en verschilt bovendien per persoon. Bij zoetstoffen is het vaak kiezen tussen twee kwaden; teveel suiker is niet goed voor je gewicht en daarmee je totale gezondheid, teveel kunstmatige zoetstoffen schijnt de kans op kanker te kunnen verhogen. Minderen met alle zoetigheid is dus gewoon het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat is een gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De intensieve zoetstoffen hebben, zoals de naam al zegt, een intensief zoete smaak; dat wil zeggen ze zijn veel zoeter dan suiker zelf. Deze groep zoetstoffen levert geen calorieën omdat je slechts een heel klein beetje nodig hebt om een zoete smaak te proeven. Dit komt door de zoetkracht van deze stoffen. Intensieve zoetstoffen zitten in light frisdranken, light toetjes en de zoetjes die we in onze koffie doen (zowel de tabletjes, vloeibare druppels als de losse poedervorm). Tot de intensieve zoetstoffen behoren: acesulfaam-K, aspartaam, cyclamaat, saccharine, sucralose, thaumatine, stevioside en glycyrrhizinezuur. Omdat zoetstoffen additieven zijn, heeft elke zoetstof een E-nummer ." (...) "...aspartaam is net als andere zoetstoffen een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI, zie kopje veiligheid) blijft. Volgens de strengste richtlijnen van aspartaam kan iemand per dag zonder gevaar 4 liter frisdrank of 320 kauwgumtabletten of 133 zoetjes of 12 liter vruchtenyoghurt consumeren." (...) "Suiker levert ons zogenaamde lege calorieën, wat betekent dat het wel energie maar geen voedingsstoffen levert. Om gewicht te verliezen kan dan ook beter zo min mogelijk suiker gegeten worden. Zoetstoffen die weinig tot geen calorieën bevatten (vooral de intensieve zoetstoffen) zijn dan ook een goede optie om toch te kunnen genieten van een zoete smaak zonder de calorieën binnen te krijgen.Net als andere zoetstoffen is aspartaam een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) blijft. Door middel van de spijsvertering wordt aspartaam in het lichaam afgebroken. Er bestaan erg veel fabels over de ongunstige effecten van aspartaam op ons lichaam. Alle ongerustheid berust volgens het Voedingscentrum op onzorgvuldig wetenschappelijk onderzoek en onjuiste interpretatie van de onderzoeksgegevens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over aspartaam is best het een en ander te lezen in Nederland bijvoorbeeld hier: http://www.aspartaam.com/
Google maar eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft kauwgom is er nog een goed alternatief: xylitol. Dat is een zoetstof waarmee je daadwerkelijk je tanden 'poetst'.
Ik heb het echter nooit in een ander product dan kauwgom gezien.