Is ooit bewezen dat men gelukkiger is als het 8 uur of minder per nacht slaapt?

is het een fabeltje dat wanneer mensen meer dan 8 uur per dag slapen, ze ongelukkiger zijn mensen die max. 8 uur per dag slapen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er is wat onderzoek gedaan naar lengte van de slaap en de relatie met wat zaken.

Ga eens naar pubmed.com en type "sleep duration"

e.g. op die query 8866 wetenschappelijke artikelen

- Sleep duration buffers diurnal cortisol increases in older adulthood.
- Secular changes in sleep duration among Australian adults, 1992-2006.
- Neurobiological disturbances in insomnia: clinical utility of objective sleep measures

ook in combinatie met de 8 uur: "The purpose of this study is to determine whether physical activity and sedentary behaviors are associated with sufficient sleep (8 or more hours of sleep on an average school night)" (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22099236)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar wat is nou jouw antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. de 8 uur die je noemt is inexact. De gemiddelde slaaptijd bij normale slapers is 7.6 uur
2. structureel te weinig slapen (als je een gemiddelde slaper bent dus minder dan 7.6 uur) leidt tot diverse verschijnselen zoals depressies en zelfs "insomnia"
3. structureel meer slapen dan 7.6 uur of minder betekent dat je geen gemiddelde slaper bent (dan is het normaal) of dat je een probleem hebt hetzij lichamelijk hetzij geestelijk (als je afwijkt van je eigen gemiddelde)
4. in het laatste geval ben je WAARSCHIJNLIJK minder "gelukkig" MAAR... "gelukkig" is een erg subjectief woord wetenschappelijk kom je dan bij de term "quality of life" (http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_life) (vandaar waarschijnlijk, omdat het minder exact is). Dus ALS je vraag luidt "is een structurele afwijking van de gemiddelde slaaptijd van invloed op de quality of life" (waarbij gemiddeld per persoon verschilt met een gemiddelde van 7.6 uur) DAN is het antwoord: JA. Onderliggend bewijs: zoek op google op "QOL sleep" (14.5 miljoen hits)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
e.g. " Quality of life was positively associated with sleep duration, for durations up to 9 h, but negatively associated with quality of life beyond this." (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2869.2004.00418.x/full)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe moeilijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra het woord "bewezen" om de hoek komt kijken moet je toch andere bronnen aanhalen dan de Telegraaf?
Amadea
12 jaar geleden
@Edelwater: Wat in je eerste reactie staat had je beter in het antwoordveld kunnen invullen, want daar geef je pas een daadwerkelijk antwoord!
Wat betekent e.g. en de tekst die daarna komt? Zoals je zou kunnen weten is op GV de taal Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
e.g. is te vinden in een nederlands woordenboek zoals bijvoorbeeld de Dikke van Dale. Het betekent "exempli gratia" en in jan boeren fluitjes betekent het "bijvoorbeeld"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. engelse termen: helaas is het zo dat Quality of Life ook in de medische zorg "Quality of Life" genoemd wordt als ook de gehanteerde afkorting QOL , check met je huisarts of de nachtzuster. "gelukkiger" bestaat niet wanneer een vraag met "is het bewezen" beantwoord moet worden. 2. wiki referentie: helaas is het zo dat de Nederlandse wikipedia erg ver achter ligt, zo niet onbruikbaar is, ten opzichte van de engelstalige waardoor verwijzingen hiernaar handiger zijn vooral als in de Nederlandse de tekst niet eens bestaat. 3. Engelse quotes uit articles: helaas is het zo dat de voertaal voor wetenschappelijke artikelen engels is als ook de proefschriften van eenieder die promoveert aan een NL universiteit waaronder de quote als hierboven. Ik waag me er niet aan om die teksten te proberen te vertalen naar het Nederlands ik maak vrij veel tot enorm veel spelfouten. M.a.w. bij "bewijzen" in de vraagstelling verval je toch vaak op wetenschappelijke artikelen (die nou eenmaal vaak in het Engels zijn).
Nee het is nooit bewezen dat men gelukkiger is bij minder slaap dan 8 uur.

Ja het is een fabeltje dat mensen bij meer dan 8 uur slapen per etmaal ongelukkiger zouden zijn.

De meeste mensen slapen te weinig en worden daar ongelukkig van. Omdat men zich met te weinig slaap niet lekker voelt, gevoeliger is voor stress.

Jongeren die minder slapen zijn namelijk veel vaker depressief dan zij die om 22.00 uur hun bed op zoeken.
http://jongeren.blog.nl/algemeen/2010/01/02/weinig-slapen-niet-gelukkig

De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Er zijn mensen die met weinig slaap toekunnen en er zijn mensen die veel slaap nodig hebben. Het is een fabeltje dat iedereen 8 uur slaap per nacht nodig heeft. Of je genoeg slaapt is eigenlijk het best te bepalen aan de hand van hoe je je overdag voelt.

http://educatie.ntr.nl/beterslapen/index.jsp?nr=574728#b578162
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ja het is een fabeltje dat mensen bij meer dan 8 uur slapen per etmaal ongelukkiger zouden zijn." --> Quality of life was positively associated with sleep duration, for durations up to 9 h, but negatively associated with quality of life beyond this. --> http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2869.2004.00418.x/full <> fabel
Er is een bekend onderzoek geweest dat vaak verkeerd wordt aangehaald. Er wordt meestal gezegd dat uit dit onderzoek naar voren komt dat het gezonder is (en dus niet dat men gelukkiger is) om minder dan 8 uur per dag (6 a 7 uur) te slapen dan om meer dan 8 uur te slapen. Dat is echter niet wat uit dat onderzoek kwam.
De conclusie was eigenlijk dat mensen die behoefte hebben aan 6 a 7 uur slaap per nacht gezonder zijn dan mensen die behoefte hebben aan meer dan 8 uur slaap. Dat is een wezenlijk verschil, maar ik heb dit onderzoek zelden goed horen citeren, alleen op het moment dat de resultaten werden gepresenteerd werd dit heel duidelijk uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn moeilijk waterdicht te bewijzen dingen, geen mens is gelijk en geen dag is gelijk.
De slaapbehoefte hangt dus af van je persoon, je gestel en wat je die dag gedaan/meegemaakt hebt.
Slaap je te weinig, dan merk je dat op den duur zeker, je vatbaarheid voor ziekten en je mentale gezondheid neemt af als je te weinig of veel te veel slaapt.
Wel zijn er onderzoeken die aanwijzingen geven dat de (westerse) mens gemiddeld een uur per dag te kort slaapt.
Veel meer dan dat kan moeilijk zonder speculaties of aannames gesteld worden.