is er een vervangmiddel voor het slaapmiddel stilnoct maar dan zonder voorschrift?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Een dergelijk slaapmiddel is niet zonder recept te krijgen nee. Wel zijn er middelen die de slaap kunnen bevorderen, denk aan capsules met valeriaan, hop, of passiebloem. Ook melatonine kan helpen bij het inslapen, maar daarvan is de veiligheid bij langdurig gebruik in hogere doseringen nog niet aangetoond, en daarbij zijn de hogere doseringen (bij lagere doseringen is het effect niet aangetoond) niet zonder recept verkrijgbaar.

Er zijn wel andere dingen die kunnen helpen om beter te slapen. Er zijn zelfs cursussen voor, dus als je iets zoekt om beter te kunnen slapen maar geen medicatie wilt gebruiken, ga dan eens met je huisarts praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee niet zonder recept. maar ipv zou je melatonine in een hoge dosering kunnen gebruiken. dan zou je 3-5 mg moeten innemen.