Kan iemand verslaafd raken aan het krijgen van een verslaving of aanleg hiervoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Volgens mij stel je twee vragen:

- Kan je verslaafd raken aan het verslaafd raken
* Ik denk dat dat onwaarschijnlijk is. Een verslaving wordt opgebouwd omdat er ee fysieke reactie is om het verslavende, hetzij een adrenaline rush, danwel een verdoving van alle gevoel of gewoon een gelukzalig gevoel vanbinnen. Je hersenen stimuleren jke om zo veel mogelijk in die bewuste staat te komen, hetgeen een verslaving genoemd wordt: Je lichaam / hersenen willen, ja, kunnen, zelfs niet meer zonder die ervaring. De ervaring van de realisatie dat je verslaafd bent lijkt me niet aanwezig. Dus nee. Ik denk niet dat je verslaafd wordt aan het verslavingen op doen.

- Kan je aanleg hebben voor het verslaafd raken
Absoluut. De een is sneller verslaafd aan iets dan de ander. En dit is ook nog eens verslaving afhankelijk.

Toegevoegd na 22 minuten:
"De ervaring van de realisatie dat je verslaafd bent lijkt me niet aanwezig. " moet zijn "De ervaring van een dergelijke sensatie bij de realisatie dat je verslaafd bent lijkt me niet aanwezig"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet te voorspellen wie wel en wie niet verslaafd raakt. De een is na een tijdje experimenteren al verslaafd, terwijl de ander nooit last krijgt. Dat heeft te maken met een bepaalde aanleg of gevoeligheid voor verslaving. Die gevoeligheid is voor een stuk erfelijk (genetisch) bepaald. Ook je opvoeding, karakter en omgeving spelen een rol. Denk bijvoorbeeld aan hele heftige en nare ervaringen als seksueel misbruik of mishandeling. Maar ook de scheiding van je ouders of gepest worden op school kunnen van invloed zijn op het ontstaan van een verslaving. De een heeft hier meer last van dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, er is aanleg voor verslaving of niet, inderdaad... De een hangt er meteen aan en de ander niet, dat is aangeboren... En daar kun je niets aan doen... Helaas... (ik heb het over de tendens tot verslaving, voor alle duidelijkheid en niet de verslaving zelf)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verslavingsgevoeling komt in de buurt, maar verslaafd raken aan verslaafd raken klinkt een beetje als wartaal.