Waar kan ik vinden bij exact welke aandoeningen de jaarlijkse griepprik oproep voor is?

Ik ben op zoek naar een lijst waar op staat bij welke aandoeningen / ziektes de patiënt een jaarlijkse oproep voor de griepprik krijgt. Het gaat hier dus om de 'gewone' griep. Zo specifiek mogelijk. Waar kan ik dit vinden?

Note: bij mijn huisarts kan ik niet terecht, die 'weet het niet zeker'.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de meeste mensen is griep slechts een vervelende ziekte. Maar sommigen hebben een verhoogd risico: voor hen kan de griep zeer ernstige gevolgen hebben. Zij krijgen daarom van de huisarts een uitnodiging om de
gratis griepprik te halen. Deze zogenaamde risicogroep bestaat in grote lijnen uit mensen met:
Hartziekten

Dit zijn veelal mensen die een hartaanval gehad hebben, die hartklachten hebben (zoals hartritmestoornissen) of die een hartoperatie hebben ondergaan.
Longziekten

Bijvoorbeeld: astma, chronische bronchitis of longemfyseem.
Nierziekten

Vooral als de nieren onvoldoende capaciteit hebben (dus niet bij nierstenen).
Diabetes (suikerziekte)

Niet alleen de mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen gebruiken.
Beenmergtransplantatie

Mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan.
HIV

Mensen die geïnfecteerd zijn met HIV.
niezen
Verminderde afweer tegen infecties

Dit betreft vooral mensen met bloedkanker en mensen met kanker die cytostatica en/of bestralingen krijgen.

Verder omvat de risicogroep:

* alle 60-plussers;
* kinderen vanaf zes maanden tot achttien jaar die langdurig salicylaten, zoals aspirine, gebruiken;
* verstandelijk gehandicapten die in een instelling voor verstandelijk gehandicapten verblijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sharona,dit is een complete lijst,die je daar opsomt. Bij mij zijn er 3 aandoeningen waardoor ik bij de z.g. risicogroep behoor. Maar ik heb ooit eens gelezen,dat mensen die voor 1958 geboren zijn,immuun zouden zijn,omdat ze weerstand hadden opgebouwd tegen de aziatrische griep,die verwant zou zijn aan de mexicaanse. Daar hoor ik nu niets meer over.weet jij daar eventueel iets meer over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een kleine aanvulling op je lijst,mensen die weerstandverlagende medicijnen krijgen i.v.m.autoimmuunziektes.