Hoeveel procent van datgene wat je drinkt en aan vocht opneemt, plas je weer uit?

Ik vraag me dat wel eens af als ik voor de zoveelste keer
op een dag ga plassen.

Het gaat dan om een gemiddeld percentage op een gewone, doordeweekse dag, waarbij er op kantoor gewerkt wordt en niet gesport.
Verder is het niet extreem warm of koud buiten.

Toegevoegd na 15 uur:
Ik wil dus echt weten hoeveel procent je uitplast (en niet via zweten/ontlasting e.d.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11K

Antwoorden (4)

Weeg dat wat je drinkt en weeg dat wat je plast, en je weet exact hoeveel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100 %, uiteindelijk. Je behoud zelf een redelijk constant vochtpeil in je lichaam. Er zijn wel periodes dat je wat meer vasthoudt (warm weer, zwangerschap, menstruatie) of wat meer verliest (ziekte, zweten, inspanning), maar gemiddeld over je hele leven genomen (groeitijd niet meegerekend, daarin bouw je je uiteindelijke ' vochtgehalte' op, maar na je dood verlies je ook dat weer) verlies je 100 % van het vocht dat je tot je neemt. Niet alleen via de urine overigens, maar ook via de ontlasting, door zweten en ademen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Marleen aangeeft klopt.
Als je een vochtbalans zou maken, dus gedurende 24 alles noteert wat erin gaat aan vocht (door wat je drinkt en eet) en alles noteert wat eruit gaat (door urineren, ontlasting, zweten en ademhaling), kom je als het goed is op 0 uit als je dit tegen elkaar weg zou strepen.
Komt er echter een getal uit boven de 0, dan heb je een zogenaamde positieve vochtbalans en heb je dus vocht vastgehouden.
Komt er echter een getal uit onder de 0, dan heb je een negatieve vochtbalans. Als dit bij een patiënt in het ziekenhuis meerdere dagen achter elkaar voorkomt, dien je alert te zijn op uitdroging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds ik plaspillen gebruik i.v.m. oedeem,heb ik het idee,dat dat ongeveer 144 % is! Het zal uiteindelijk om zo'n 100% gaan.