Hoe kan je bij iemand controleren of er een botje in de hand waarschijnlijk is gebroken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je kunt testen op asdrukpijn. Alles rondom een breuk of kneuzing is pijnlijk, maar wanneer er duidelijk veel meer pijn is wanneer je druk zet in de lengte-as van een bepaald botje, dan maakt dat een breuk waarschijnlijk.

Zeker weten doe je het alleen met een foto, en zelfs dan zijn zeker kleine breukjes niet altijd goed te zien. En in een hand zitten ook zoveel botjes, dat ik denk dat het erg lastig is om een breuk in te schatten (let wel, het is alleen inschatten, vaststellen doe je dmv een foto) door te testen op asdrukpijn. De adviezen van de anderen opvolgen dus, en even naar een arts gaan :-). Je hand heb je erg nodig, daarmee zou ik extra voorzichtig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een röntgenfoto is de enige manier om het zeker te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel moeilijk hoor,
Je kan niet door de hand
heen kijken.
dus het enige, een foto
laten maken.
12 jaar geleden
dit kun je eigenlijk al weten als het zoveel pijn doet bij bewegen bijvoorbeeld. Het verschil tussen kneuzen en breken merk je het verschil zeker in pijn. Wel moet je langs de dokter voor een röntgen foto om te kijken welk bot dit is en of het eventueel je zenuwen heeft beschadigt.