waarom is een litteken witter en dikker dan je normale huid?

En waarom blijft het als je in de zon ligt wit. Als je huid gewoon bruin word?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je krijgt een litteken als diepere huidlagen beschadigd raken. De vorming van littekens gebeurt met bindweefsel, en dat bevat geen zweetkliertjes, pigmentcellen of haarzakjes.

pigmentcellen maken melanine aan. Dit stofje zorgt voor de bruine kleur bij het zonnen. Omdat littekenweefsel geen pigmentcellen heeft, wordt het niet bruin.

Toegevoegd na 4 minuten:
En littekens zijn wat dikker door de overproductie van fibrineweefsel. dit is weefsel dat door bindweefsel wordt gemaakt, en alle cellen bij elkaar houdt. Omdat fibrine dat doet, zijn littekens vaak ook stugger dan de huid eromheen. Zie tweede bron, bij hypertrofische littekens.

Ik heb een aantal jaren terug een moedervlek laten verwijderen, waarna een hypertrofisch litteken vormde. Intussen is dit litteken aardig minder dik en stug geworden, en valt bijna niet meer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
heb je ervoor gestudeert? of veel internet gelezen?? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik studeer biologie :)

Andere antwoorden (2)

Omdat het weefsel in dat litteken is aangepast, het is nu geen huid maar littekenweefsel. dit neemt geen pigment meer op omdat het beschadigt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Litteken weefsel wordt niet bruin.
Nu kan het in de loop van de
jaren stukken beter worden hoor.
5 jaar geleden had ik ook zo,n
litteken, maar is in de loop der jaren
aardig vervaagt.
Nu moet ik zeggen dat ik het al 2 jaar
masseer met bio oil,overal verkrijgbaar.
Dat helpt geweldig niet gelijk even volhouden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van mij is weggegaan zonder bio oil, en met alleen masseren. dus dat bio oil vind ik onzin.