Je hoort vaak; die man/vrouw vreet energie van mij. Hoe bedoelen ze dat, wat voel je dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Indien er een contact is tussen twee mensen en het klikt, dan kan je wel uren met elkaar praten.
Je gaat je steeds beter voelen en je wordt steeds enthousiaster, naar de ander toe.

Maar je kunt het ook slechter treffen, de ander hoort je nauwelijk praten, reageert nergens op, is alleen met zijn eigen verhaal bezig en telkens als jij antwoord wil geven, begint de ander over een totaal ander onderwerp.
Hij legt alle problemen bij jou neer en verwacht dat jij de oplossing wel weet, of op zijn minst wil meedenken.

Door dit alles, stop je alsmaar meer energie in de ander, terwijl er nauwelijks of geen energie terug komt.
De ander verplicht je gewoon om mee te denken en wat je ook zegt, de ander blijft maar door gaan en door gaan.
En dat vreet energie bij je.

Toch ligt het eigenlijke probleem niet bij de ander, maar bij je zelf, je bent dan niet in staat voldoende afstand te nemen tenopzichte van de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Inderdaad, je kunt je er voor afschermen, dit moet je wel even leren en daarbij hoef je die ander echt niet te kwetsen of zo.
Vaak voel je aan je lichaam dat het weer de verkeerde kant opgaat, dan moet je zelf bewust op een ander onderwerp overgaan.
Begrijp die ander de hint niet, dan mag je wel op een vriendelijke manier zeggen dat je het vorige onderwerp even wilt laten rusten.

Andere antwoorden (5)

Bij sommige mensen heb je dat: als je een tijdje bij hen in de buurt bent, ook al is het maar kort, dan voel je je daarna helemaal uitgeput. Het is net alsof je geen energie meer over hebt.

Daarom zeg je: die persoon vreet energie van mij.

Het voelt alsof zo iemand al jouw energie uit jou heeft gezogen.
Cryofiel
12 jaar geleden
als bijvoorbeeld iemand heel veel aandacht vraagt, dan heb je daarna geen energie meer om andere dingen te doen , vandaar 'hij vreet energie van mij' :) je voelt je een beetje suf, geen zin meer om andere dingen te doen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je wel een voorbeeld proberen te geven.

Ik heb pas een nieuwe collega, het is een leuk en gezellig mens maar zo druk van zichzelf. Ratelt maar door en ziet overal problemen liggen. Is heel enthousiast in alles.
Aan het einde van de dag ben ik op....die vreet echt mijn energie:) Terwijl ze een heel leuk en lief mens is hoor.
Maar ze geeft zo veel prikkels dat mijn hoofd suist rond de middag:)

Werk ik met een collega die ook heel leuk en gezellig is. Maar niet zo druk en enthousiast en onrustig. Dan ben ik minder moe aan het einde van de dag.

Toegevoegd na 59 seconden:
Dat vreet dus letterlijk energie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je wel eens een tijdje met een vriend/vriendin samen geweest die bijvoorbeeld liefdesverdriet had en niet te troosten was? Dan kom je doodmoe naar huis. Die heeft dus energie gekost.

Diezelfde vriend/vriendin op een leuk uitstapje en samen lachen en plezier, dan kom je volkomen voldaan en met een lekker gevoel naar huis. Dan heeft die je persoon je dus geen energie gekost.

Over het algemeen bedoelt men dus dat zo iemand je geestelijke energie kost en je doodmoe bent als je bij hem/haar bent geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan bedoelt men dat je veel energie in iemand steekt om hen/haar te helpen of dat het we lastig persoon is Maar het is een soort gezegde en dan voel je dus niks!