Hoe boosheid bij onverwachte verandering verminderen?

Ik ben autistisch en kan niet tegen onverwachte wijzigingen in de plannen. Hierdoor word ik echt boos en dat leidt meestal tot vervelende situaties, dus wil dit graag verminderen.

Hoe zou ik kunnen beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vooral als ik met iemand een afspraak heb, en dat niet doorgaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja :(

Het beste antwoord

Heeeeeeeeeel herkenbaar!!! Heeft mijn zoon (ook ASS) ook last van.
Hij heeft een cursus woedebeheersing gedaan en is nu bezig met agressie regulatie.
Wat heel belangijk is, dat is je zo vroeg mogelijk in het "booswordenproces" te realiseren, wat er met je gebeurt. Dus leren, om bewust te voelen wat je voelt. Hoe eerder je de boosheid kunt stoppen/aanpakken hoe beter het is, want dan escaleert het niet.

Hierbij maakt hij gebruikt van de 5 G's en in onderstaande volgorde:
- Gebeurtenis: er gebeurt iets, bijvoorbeeld iemand komt de afspraak met jou niet na
- Gedachten: bijvoorbeeld "dat is altijd zo, hij/zij doet het gewoon expres om mij te treiteren" etcetc
- Gevoel: bijvoorbeeld "ik voel pijn, voel me afgewezen, genegeerd, gefrustreerd, boos
- Gedrag: je schreeuwt erop los, geeft hier en daar een trap tegenaan etcetc
- Gevolg: je voelt je rot, je omgeving staart je vreemd aan, de adrenaline vliegt door je lijf. etcetc.

Waar kan je dit proces het eerst verminderen, of stoppen? Bij je gedachten!!! Zodra jij niet negatief gaat denken, maar jezelf helpende gedachten geeft, kan je de rest van het proces, de overgebleven 3 G's gaan sturen, of zelfs geheel veranderen.

Voorbeeld:
- Gebeurtenis: er gebeurt iets, bijvoorbeeld iemand komt de afspraak met jou niet na
- Gedachten: bijvoorbeeld "hij/zij kan ook weleens wat vergeten, misschien hadden we een andere tijd afgesproken?" etcetc
- Gevoel: bijvoorbeeld "ik voel me wat gespannen
- Gedrag: even bellen of smsen
- Gevolg: je bent rustig, misschien heb je gehoord wat er is gebeurd door je Gedrag.

Misschien extreme voorbeelden, maar wel duidelijk denk ik.
Ik hoop, dat je er iets aan hebt! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus, als het kon :) echt hulpzaam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Yss, ik hoop echt dat je er iets aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het nog een paar keer doorlees, vast wel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een flinke lap tekst, en dat is niet geheel mijn gewoonte, maar het lukte me niet anders ;-)))

Andere antwoorden (4)

Bedenk een zin, melodietje of mantra, wat je tegen jezelf zegt en blijft herhalen tot de boosheid gezakt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot 10 tellen, en op iedere tel in of uitademen.
En dan bedenken dat die verandering in plannen niet gebeurt om jou te pesten.
Het is een omstandigheid.
Maar goed van je dat je inziet dat je er iets aan moet doen,
succes
anneliez
12 jaar geleden
Als eerste: wat goed dat je dit zelf herkend, vervelend vind en er iets aan wilt doen! Er zijn medicijnen tegen woede en agressie aanvallen. Dit wordt niet vaak voorgeschreven, alleen als het echt nodig is. Ik weet niet of je een begeleider hebt, en zo niet, vraag het aan je huisarts. (Ik ben moeder van een hoogbegaafde zoon met ass).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boosheid op zo'n moment komt waarschijnlijk voort uit het feit dat je je verward voelt door een plotselinge wijziging, klopt dat? Dat kan frustratie oproepen en een onmachtig gevoel geven, en het feit dat je bij jezelf bemerkt dat je "weer zo" gaat reageren, kan dat zelfs weer versterken. Dan ga je je aan jezélf zitten ergeren, en wordt het allemaal nog heftiger.

Wat precies bij jou gaat helpen weer ik natuurlijk niet, maar het herkennen van wat er gebeurt, is een goede eerste stap. Misschien helpt het om op zo'n moment even een soort time-out te nemen, dus even rustig ergens te gaan zitten, of even iets te doen waar jij rustig van wordt (dat kan van alles zijn, van een spelletje op je telefoon tot het heen en weer wiegen op een stoel). Even proberen om niet na te denken over "wat nu", maar eerst even tot rust komen. Daarna moet je bedenken wat je nodig hebt om op dat moment verder te kunnen zonder dat dat grote boosheid of paniek oproept. Als er anderen bij je zijn die je daarbij kunnen helpen, kun je hen vertellen wat dat is, en vragen of ze je daarbij kunnen helpen. Ik ken autisten die haarfijn aan anderen uit kunnen leggen wat ze nodig hebben, en dan bijvoorbeeld vragen: "wil je nu voor mij gaan lopen, zodat ik niet hoef te bedenken waar we heen gaan en achter je aan kan lopen?" of: "kun je me stap voor stap vertellen wat we nu vanmiddag gaan doen?" of zelfs: "kun je nu even niet tegen me praten tot ik zeg dat het weer mag?" Op die manier schakel je je omgeving in bij dingen die je zelf minder goed of niet kunt. Zo krijg jij de assistentie die je het beste kunt gebruiken, en weten zij precies wat ze het beste kunnen doen om je te helpen in een lastige situatie. Overigens is dit niet voor iedereen even makkelijk te leren natuurlijk, en kost het vaak veel tijd. Wanneer je er beter in wordt, loont het echter vaak enorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een plus, als het kon :)