Waarom is alcohol slecht voor kinderen?

Ik ben benieuwd waarom alcohol slecht is voor kinderen. Kan iemand mij hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (6)

Het tast je hersens aan. Het is voor niemand goed, maar bij kinderen moeten de hersenen nog verder ontwikkelen. Alcohol kan zorgen dat dit minder goed gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar de minnen? Het klopt toch gewoon dat alcohol slecht is voor de ontwikkeling van de hersenen van kinderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een plus.
Al is het uit dit antwoord niet duidelijk waarom
dat zo is. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook van mij een +. Minnen voor een goed antwoord kan echt niet.
Als je boven de 16 bent mag je zwak alcoholhoudende dranken kopen.
Dat zijn drankjes zoals: bier, wijn, en andere drankjes met minder dan 15% alcohol. De 16jaar grens is gekozen om jonge mensen te beschermen tegen de erge gevolgen van het drinken van alcohol. Bij een jong lichaam komt alcohol veel harder aan dan bij een volwassene. Hoe kleiner en jonger je bent hoe schadelijker het is. Het is zo dat bij 12 jarigen de hersenen een zesde deel van je lichaam in beslag nemen en bij een volwassene maar een achtste deel. Dus als je niet volgroeid bent, dan komt er dus een groter deel van de alcohol in je hersens dan bij een volwassene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen en jongeren groeien nog, wegen minder en zijn kleiner dan volwassenen. Bij kinderen en jongeren leidt het gebruik van alcohol sneller tot risico's dan bij volwassenen. Ook zijn jongeren meer en langer onder invloed dan volwassenen, wanneer zij evenveel alcohol drinken.

De gevolgen van alcoholgebruik bij een kin:

1. Alcohol is extra ongezond tijdens de groei.
De hersens ontwikkelen zich minder.
Er vindt een rem plaats op de botontwikkeling en de ontwikkeling van de seksualiteit.
2. Minder goede school-, studie- en werkprestaties.
3. Meer kans op onveilig vrijen.
4. Vaker ongelukken en agressie.
5. Vaak voorkomend: een black-out.
6. Kans op alcoholvergiftiging.

Toegevoegd na 2 minuten:
kin moet natuurlijk kind zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol is een vergif.
Dat geldt voor iedereen.

Dat vergif komt via je maag in je bloedbaan.
Dat bloed moet heel je lichaam aan het werk en
gezond houden.
Ook je hersenen.

Als het bloed in je hersenen vergiftigd wordt
dan kun je dus minder goed nadenken en je
minder goed concentreren etc.
Op een gegeven moment gaat dus een stukje van die hersenen kapot.

Als iemand jarenlang teveel drinkt, kan dit leiden tot onherstelbare hersenschade.

En als je er mee begint, terwijl je hersenen nog niet
eens volgroeid zijn, dan kan die schade dus nog veel groter.

En wat kapot is, kan niet meer gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Hersencellen die afgestorven zijn komen niet meer terug. +1
Onze hersenen ontwikkelen zich het traagst van ons hele lichaam en het voorste deel, de prefrontale cortex (voorhoofdskwab) is pas op ons 24ste helemaal klaar.
Juist hier nemen we ingewikkelde beslissingen, kunnen we plannen of maken we ethische afwegingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vergat even te vermelden dat alcohol deze ontwikkeling kan en bij grote hoeveelheden zeker zal verstoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol is schadelijk voor de hersenen van kinderen, omdat die nog in ontwikkeling zijn. Sommige delen van de hersenen worden erdoor verstoord. Dat kan leiden tot blijvende gedragsveranderingen, zoals een verminderde ‘impulscontrole’. Daardoor wordt het moeilijker om weerstand te bieden aan de neiging om iets te doen wat schadelijk is voor jezelf of anderen. Het vergroot de kans op ongelukken, vandalisme, vechtpartijen en onveilig vrijen.
De delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het geheugen en voor het plannen van taken, functioneren door vroeg en overmatig alcoholgebruik niet goed meer. Jongeren die overmatig alcohol drinken kampen daardoor met leer- en concentratieproblemen.
Uit onderzoek blijkt dat jongeren die veel alcohol drinken een kleinere hippocampus en minder witte stof in de hersenbalk hebben. Witte stof is de isolerende laag waarmee zenuwen zijn omgeven. Een kleine hippocampus en minder witte stof kunnen een negatieve invloed hebben op denken en geheugen. Ook blijkt dat jongeren met alcoholproblemen minder hersenactiviteit hebben, waardoor zij slechter scoren op geheugentests en op tests die leren en ruimtelijk inzicht meten.

Naast de directe effecten die alcohol op het lichaam heeft, heeft het ook invloed op het latere leven. De kans op alcoholverslaving wordt groter als iemand jonger begint
met drinken. Uit onderzoek is gebleken dat jongeren die vóór hun 13e beginnen met drinken een kans van dertig procent hebben om later verslaafd te raken aan alcohol.
Amadea