het is moeilijk voor mij om vrienden te maken en soms wil ik wel eens naar een feestje of ergens naartoe waar wat te doen is, hoe maak ik vrienden?

socialising

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Openstaan voor ideeen van anderen. Accepteren dat anderen anders kunnen denken en doen dan jij dat doet. Maar vooral altijd jezelf zijn. Een hobby zoeken die jij leuk vind en daar vind je dan weer mensen die wellicht vrienden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het rerichter te beantwoorden als je laat weten waarom en wat er voor jou zo moeilijk is aan het maken van vrienden? het kan een verschil of je verlegen bent, autistische kenmerken hebt, duidelijk zichtbare brandwonden hebt in je gezicht, of in een rolstoel zit om maar wat opties te noemen.

Antwoorden (4)

Zoek een hobby of groepssport. Zo ben je in een club en maak je makkelijker vrienden.
Ritsuka
12 jaar geleden
op deze site staan verschillende tips, hoe je dit het beste kunt aanpakken! succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar een feestje, daag jezelf uit en maak een praatje met iemand (die je nog niet kent. Maak oogcontact, en maak dan een (algemene) opmerking, over iets wat hij/zij ook ziet/weet, het weer bijvoorbeeld. Daag jezelf uit elke dag een praatje te maken met iemand die je niet kent. Dit kan overal, in de supermarkt met een vakkenvuller, in de rij met een andere klant, bij de kassa met de caissiaire, bij de bus- of tramhalte met een ander die wacht, met de bus- of tramchauffeur en ga zo maar door..

Toegevoegd na 2 minuten:
De twee belangrijkste dingen:
- Oogcontact
- Het moment (wel of geen goed moment?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt vooral op twee dingen aan, denk ik: gelegenheid scheppen, en je vaardigheden verbeteren.

Gelegenheid schep je door contacten te zoeken. Zoek aansluiting bij een sportvereniging, een hobbyclub, een leeskring, of wat dan ook. Het liefst zoek je iets dat aansluit bij een onderwerp wat echt jouw interesse heeft, dan loop je de grootste kans om mensen tegen te komen met wie je dingen gemeen hebt. Je kunt natuurlijk ook op stap gaan en kijken of je zo contacten kunt leggen, maar vaak is voor mensen die niet zo gemakkelijk contacten leggen, ook contact maken tijdens het uitgaan erg lastig. Als je mensen al wat beter kent, gaat het gemakkelijker vaak.

Het tweede is je vaardigheden: hoe maak je contact, hoe houd je een conversatie op gang? Je zou wat algemene tips kunnen opzoeken, vrienden om advies vragen, mensen kunnen adviseren, maar je zou ook een sociale vaardigheidstraining kunnen volgen bij een instelling voor maatschappelijk werk of geestelijke gezondheidszorg.

Een paar algemene tips: zoek mensen op met wie je iets gemeen hebt, oefen jezelf in contacten door bijvoorbeeld elke dag minstens twee keer een praatje aan te knopen met een vreemde. Vraag de ander of ze nog plannen hebben voor de feestdagen, of ze een goed weekend hebben gehad, wat ze van het weer vinden, etc. Andere tip: ga bij een groepje staan, en luister eerst even waar ze het over hebben. Vraag dan eventueel: "waar hadden jullie het over?" en zorg dat je vervolgens vragen stelt over dat onderwerp. Stel je tot doel om tijdens een gesprek uit te vinden wat de ander interessant vindt, en stel daar bijvoorbeeld vragen over. Probeer zo een gesprek op gang te houden. Naarmate je er beter in wordt, zul je ook meer vertrouwen krijgen in je eigen sociale vaardigheden, en ga je zien dat het steeds gemakkelijker wordt.