Zweten een gevolg van stress?

Volgende week heb ik een operatie. Sinds vorige vrijdag doe ik niets anders als zweten, vooral s'nachts. Overdag valt het nog mee.

Naar de dokter geweest en die kon niets vinden, zweten kon misschien van de hyperventilatie of stress zijn voor de operatie.

Maar kan dit zweten echt zo lang duren, het gaat nu al vier dagen aan de gang. En de dokter vond niks maar toch maak ik me wel een beetje ongerust!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Veel zweten kan heel goed door stress komen. Misschien ben je onbewust juist 's avonds wel meer bezig met die operatie, omdat je dan minder afleiding hebt.

Ook van pijn, erge vermoeidheid, zenuwen, etc., kan je zweetproductie tijdelijk groter zijn. Stress activeert je centrale zenuwstelsel, en zweten kan daar een gevolg van zijn.

Het is natuurlijk niet te zeggen of dit bij ook echt de oorzaak is, maar als de dokter het niet zorgelijk vindt, zou ik me als ik jou was niet teveel zorgen maken. Daardoor kom je mogelijk ook weer in een vicieuze cirkel terecht, dat je dus nog meer gaat zweten doordat je je zorgen maakt om het zweten..

Je vertelt niet om wat voor operatie het gaat: het kan natuurlijk ook iets met je medische situatie te maken hebben. Een te snelle schildklier bijvoorbeeld kan je ook meer doen zweten, net als bepaalde medicatie. Er zijn dus tal van mogelijke oorzaken, maar veel zweten op zich is niet ernstig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De operatie die ik moet ondergaan is een poliep laten verwijderen in mijn dikke darm. Mijn schildklier was in orde (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dan heeft het type operatie er niets mee te maken. Dan zou medicatie nog een rol kunnen spelen, als je die gebruikt. Of misschien heb je wel net je warme winterspullen weer uit de kast getrokken, of stookt je partner stiekem de verwarming een graadje hoger? Zo niet, dan kan stress heel goed de oorzaak zijn. Ik zou het gewoon even afwachten, waarschijnlijk wordt het vanzelf minder na de operatie.