trainen thuis zonder spierpijn, train alleen armen en schouders kan ik dan elke dag trainen of is dat slecht voor mijn spieren?

Ik train nu sinds een paar dagen thuis mn armen en schouders, alleen ik krijg geen spierpijn. Ik trek me op zo vaak als ik kan (ongv. 7x en dat 2x) en druk me zovaak mogelijk op, 3 sessies. En doe wat oefeningen met mn schoolboekentas als gewicht (heb geen gewicht thuis). Alleen de volgende dag heb ik geen spierpijn en heb weer zin om te trainen. Is dit verstandig of zijn mijn spieren nog aan het herstellen ook al voel ik niks?

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even een aanvulling, ik ben 15 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ga een beetje op fitnes fora lezen en zoek een standaar trainingsprogramma voor de spieren die jij wilt trainen. Als jij geen spierpijn krijgt kan het zo zijn dat je een goede cooling down doet. Echter, voor echt spiergroei stimuleren moet je de grens opzoeken. En met 2 sets van 7 keer optrekken zit je daar nog niet.
Elke dag zo licht trainen is minder effectief dan langere rustperiodes met zwaardere training. Je kan als je zo weinig belasting op je spieren doet wel elke dag aan de slag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trainen met alleen je lichaamsgewicht is goed op die leeftijd, je moet niet zwaarder gaan doen.
Spierpijn is geen indicatie of je goed bezig bent geweest, de ene persoon krijgt zeer snel spierpijn, de ander bijna nooit.

Zorg wel dat je verschillende spiergroepen traint. Bijvoorbeeld maandag armen en schouders, dinsdag buikspieren, woensdag benen, en daarna weer armen.
Je spieren hebben rust nodig, elke dag een beetje gaat niet veel helpen.

Zorg dat de oefening zo zwaar is dat je net 12-15 herhalingen kunt doen. Doe 3 setjes daarvan.
Wissel de oefeningen af, elke week hetzelfde heeft uiteindelijk niet veel effect meer.
Op internet zijn genoeg sites waar je oefeningen kunt vinden voor een bepaald lichaamsdeel.

Begin met een korte warming up van 5 minuten, dan je oefeningen, en daarna nog even cooling down, voorzichtig wat strekken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op Youtube kun je bijvoorbeeld variaties vinden van de pushup, om het moeilijker te maken.

Het beste effect ga je krijgen als je de spieren in heel je lichaam traint, niet alleen 1 gedeelte.
Zorg daarnaast dat je redelijk gezond eet, met voldoende eiwitten voor spieropbouw (op GV zijn er meerdere vragen over gesteld).
12 jaar geleden
Kijk een beetje rond op youtube, er staat méér dan genoeg op ;) en anders lekker een sportschool opzoeken in de buurt?