Wat zijn deze vormen/figuren als ik mijn ogen sluit?

Als ik mijn ogen sluit en er lichtelijk in begin te drukken, zie ik allerlei vormen en figuren.. Soms hebben ze ook verscheidene kleuren.. Ik vind dit best vaag en vraag me af wat dit zou kunnen zijn?

Hoop dat jullie de uitleg een beetje snappen.. Zijn hier mensen die dat ook hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De receptoren/zenuwen in je netvlies zijn bedoeld om gevoelig te zijn voor licht. Maar ze zijn niet alleen gevoelig voor licht, maar ook voor druk.

Als jij op je ogen drukt, vervorm je je oog, en zorg je voor een drukverandering in je oogbol. Daarmee stimuleer je dezelfde zenuwen die normaal gesproken door licht worden gestimuleerd.

Omdat die zenuwen elk signaal als licht interpreteren, zie jij dus lichtvlekken.

Welke vormen en figuren die je ziet, hangt af van de drukverdeling over je netvlies.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Voor je zenuwen niet. Wel voor de bloedvaten die je netvlies en je zenuwen van voedingsstoffen voorzien, althans, als je het vaak doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Cryofiel
12 jaar geleden
En daarmee is het dus indirect ook slecht voor je netvlies en je zenuwen, want die krijgen ofwel te weinig voedingsstoffen, ofwel een bloedvaatje knapt waardoor er bloedstolseltjes in je oog terechtkomen die het beeld vertroebelen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik deed het vroeger ook... Nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft dat verschijnsel van die patroontjes een (medische) naam trouwens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een kaleidoscoop die geeft ook van die leuke figuren;)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik weet niet of er een medische naam bestaat voor het verschijnsel. Ik denk van wel, maar als dat inderdaad zo is, ken ik die naam niet. Ik ben gestopt omdat ik weet wat de consequenties kunnen zijn, en omdat ik er op één of andere manier niet meer zo'n behoefte aan heb als toen ik nog kind was.