Hoe werkt diffusie in de longen?

Op school heb ik wat gehoord over diffusie.
Maar hoe werkt het precies en hoe kan zuurstof uit de longblaasjes naar het bloed stromen en koolstofdioxide uit het bloed naar de longblaasjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Doordat de concentratie zuurstof in je bloed lager is dan in de lucht. Deze moleculen bewegen vrij in alle richtingen.

Om het te vergelijken. Stel je hebt 1 kamer waar een muur in het midden staat. Rechter deel bevat mensen met een rode pet, linkerdeel met een groene. Deze gaan alle kanten op lopen. Op het moment dat de muur weg gaat, gaan ze dus door elkaar lopen. Op verloop van tijd zet je de muur weer terug. Je zult dan zien dat er evenveel rode als groene petten in beide ruimtes zijn.

Stel je nu 2 ruimtes voor, 1 met rode en groene petten (50-50) en 1 met enkel rode petten. Op het moment dat er een opening komt tussen de ruimtes, gaan de groene petten ook naar het 100% rode petten deel lopen. Op het moment dat de muur er tussen komt (bloed gaat weer uit de longen) zitten er meer groene petten bij het rode deel in het begin (toen was het 0%). hetzelfde gebeurt bij zuurstofopname!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord