Besmetting van jezelf of van anderen is nooit helemaal te voorkomen. Maar met de volgende maatregelen kun je de kans wel verkleinen:

Was regelmatig de handen met water en zeep en raak zo min mogelijk mond, neus of ogen aan. Handen wassen is belangrijk voor het eten èn na het hoesten, niezen of snuiten. Droog de handen met een stuk keukenrol of een schoon papieren handdoekje.

Hou je hand of zakdoek voor de mond als je niest of hoest. Nies of hoest niet in de richting van een ander. Draai het hoofd weg of buig het hoofd.

Gebruik bij voorkeur papieren zakdoeken of tissues bij hoesten, niezen of snuiten en gebruik ze éénmalig. Gooi ze daarna in de vuilnisbak. Gebruikte zakdoeken in een broekzak besmetten namelijk elke keer opnieuw de handen als ze worden aangeraakt.

Maak voorwerpen zoals deurklinken regelmatig schoon. Denk ook aan speelgoed dat in contact komt met kinderen die griep hebben of verkouden zijn. Gebruik allesreiniger en handwarm water. Daarna afspoelen met schoon water en laten drogen aan de lucht.

Was regelmatig het beddengoed en eventueel stoffen speelgoed op 60 °C.

Ventileer woon- en slaapruimten. Laat de ventilatieroosters altijd iets open of zet het raam op een kier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Niet thuis komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem extra vitamine C in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet teveel bij ze in de buurt komen, je goed warm aankleden en natuurlijk vitamine C innemen of goed gezond eten, zoals sinasappels voor de vitamine C.

Daarnaast is het verstandig om regelmatig je handen te wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je niet voorkomen. Als het tegenzit heb je het virus al lang te pakken, als het meezit loop je het mis.
Iemand aanraken, deurknop vastpakken , of berichtje maken op GV, allemaal al voldoende om besmet te raken.
Maar maak je niet te veel zorg, verkoudheid is lastig, maar gaat over

Toegevoegd na 54 minuten:
Niet besmet door het bericht, maar door het gebruik van het toetsenbord dus he
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan je besmet geraken door een berichtje op GV?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat er ook bacterien op je toetsenbord kunnen zitten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet eens kunnen eigenlijk. Ze zitten er gewoon.
anneliez
12 jaar geleden
klopt uvke, dat bedoelde ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan moet er wel een verkouden persoon je PC ook gebruiken. Daarom mijn vraag.
anneliez
12 jaar geleden
vraagsteller sprak al over verkouden huisgenoten, daar is er vast wel een bij die wel eens iets op de pc doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok anneliez, maar ik heb een eigen PC. Misschien vraagsteller ook. Dan komt er normaal niemand anders aan je computer.... Dàt bedoel ik.
anneliez
12 jaar geleden
Het was een voorbeeld, alles in huis is een virusdrager, deurknoppen, telefoon, afstandsbediening van tv
Het is onmogelijk om verkoudheid te voorkomen zeker als je huisgenoten besmet zijn. Je kan proberen om zoveel mogelijk uit de buurt te blijven van degene die verkouden is. Het risico op besmetting kun je een beetje beperken door goede hygiënische maatregelen. Was regelmatig je handen, vooral deurknoppen zijn een bron van virussen.

Zorg voor voldoende slaap en vermijd onnodige spanningen. Onderzoek heeft uitgewezen dat stress de effectiviteit van het afweersysteem vermindert. Zorg ook voor een evenwichtige voeding. Eet veel vitaminen uit vers fruit en groenten. Citrusvruchten, paprika's, spinazie en broccoli zijn uitstekende bronnen van belangrijke vitaminen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draag een gasmasker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met vitamine C, en dan niet de hoeveelheid van een paar sinaasappeltjes, want dat zet geen zoden aan de dijk. Je moet meerdere grammen per etmaal gebruiken om de kans op griep en verkoudheid flink te verlagen. Wetenschappelijke onderzoeken gaan doorgaans niet verder dan 500 gram per etmaal maar die hebben een significant positief effect gevonden tegen deze virussen. Preventief innemen is, zoals meestal, een stuk effectiever dan pas beginnen wanneer de eerste ziekteverschijnselen zich voordoen. Sinds ik dat doe heb ik geen griep meer gehad en geen noemenswaardige verkoudheid, in tegenstelling tot daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter Ester-C nemen, een vorm van vitamine C die beter opneembaar is dan gewone C. Verder goed antwoord!
Zorgen dat je zelf een goede weerstand heb, maar dat moet je eigenlijk altijd.
Dat verkoudheidsvirus kun je immers overal oplopen.
In een bus, trein, winkel, eigenlijk overal waar veel mensen bij elkaar zijn.
Als je huisgenoten nu verkouden zijn, heb je het of al te pakken of je hebt een goede weerstand.
Wel, handen wassen, deurklinken schoonmaken enz.
Succes, geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet te voorkomen, je lichaam zelf bepaalt of je wel of niet ziek wordt, mogelijk ben je al besmet.
Anders loop je het wel op in het openbaar vervoer, winkels, collega's, school , iedere deurkruk die je tegen komt de hele dag enz.
Je kunt het beter nu krijgen, dan straks met de kerst, toch?