Hoeveel water drink je per dag?

Weet iemand ook of koffie daar ook bijhoort? En bier?
Want daar zit ook water in.
Dit in verband met de aangeraden hoeveelheid van 2 liter water drinken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Voor een volwassene ongeveer anderhalf tot twee liter per dag. Alle dranken tellen mee bij de dagelijkse inname van vocht, bijvoorbeeld water, koffie, thee, melkproducten, vruchtensappen en frisdrank,
De meeste alcoholhoudende dranken (zoals bier) leveren ook een bijdrage aan de voorziening met water. Verder leveren ze, mede door de alcohol die erin zit, ook een behoorlijke hoeveelheid calorieën (1 glas bier is 85 kilocalorieën).
Veel alcohol is schadelijk voor de gezondheid. Wees dus matig. En drink niet elke dag alcohol.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een verhelderend verhaal, van andere reacties hier is het ook wel duidelijk, maar mede dankzij deze link maakt het verhaal compleet.

Andere antwoorden (10)

Als bier er bij hoort drink ik in het weekend te veel water!

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar zonder gekheid, je moet voor die twee liter eigenlijk alleen het water rekenen, de rest is extra!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 liter water is echt alleen water, naast alles wat je verder drinkt
je 'mag' het niet vervangen door bier :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten behoort alle vocht die je tot je neemt tot die 2 liter grens. Of dat nou water, thee, koffie, melk, soep,
frisdrank of wat anders is. Dit is me vertelt door mijn
diëtiste, ik neem aan dat die het toch wel weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb onlangs in een nieuwsbrief van margriet gelezen dat koffie er ook bij hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet specifiek om 2 liter water, maar om 2 liter vocht. Daar moet je eigenlijk geen bier bijtellen, want alcohol onttrekt weer vocht aan het lichaam, vandaar die dorst s'nachts en hoofdpijn s'morgens, als je teveel alcohol gedronken hebt. Maar soep en andere voedingsmiddelen die vocht bevatten tellen wel weer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nogal veel verwarring over dat drinken.
Zo lees ik ook dat anderhalve liter voldoende is.
Voor veel mensen is het echt onmogelijk om zomaar 2 liter water te gaan drinken zeker als je het niet gewend bent.
Je zou dan ook thee en koffie er bij kunnen rekenen.
Bijna iedereen drinkt te weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet de bron zo snel niet meer, maar las pas wel ergens dat koffie & thee enzo ook gewoon vocht voor het lichaam is, en dat het dan best wel mee valt met het "teweinig drinken".
Meen dat het iets was van een dietiste .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat dacht je van groente en fruit/ Dat bevat 90% vocht. brood een stuk minder. Een minimum aan vocht ligt tussen de 1-2 liter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijnqa iedereen drinkt (en eet) teveel tegenwoordig....
Twee liter lijkt me wel extreem weinig ; met koffie en sap erbij kom ik met gemak aan de drie, en zomers nog veel meer dan dat. Okee, ook omdat ik water gewoon vreselijk lekker vind.

Over het algemeen wordt aangeraden tegenwoordig om anderhalve liter water te drinken NAAST je normale koffie- en overige drankenconsumptie. Gewoon omdat water hardstikke goed voor je is. Maar 2 liter is als totale hoeveelheid vocht op een dag voor de meeste mensen vrees ik echt te weinig.

Bier en andere alcoholhoudende dranken (en koffie ook trouwens) ontrékken juist water aan je lichaam. Voor elke consumptie uit die categorie zou je dus eigenlijk nog extra water moeten drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nietwaar. 2 liter is zat!
Toen ik stage liep in het ziekenhuis moest er genoteerd worden wat de kinderen aan vocht binnenkregen.(Op zo'n kaartje aan het bed).Behalve het normale drinken moest vla,yoghurt en pap ook genoteerd worden bij vochtinname.
Dat telt dus ook mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om alle vocht die je binnen krijgt in principe.
Dus ook om wat er in bijvoorbeeld fruit zit. Maar tegelijkertijd eten en drinken we vaak producten die vochtontrekkend zijn;zoals koffie en alchohol!
Ik drink zelf dus altijd minstens 1 liter water EXTRA, maar niet meer dan 1,5 L.

Suiker en zuot is een stof die het dorstgevoel doet toenemen, en ons dagelijks dieet is er een die, vaak zonder dat je dat bewust doet, veel suiker bevat.
Vandaar dat je vaak het gevoel van dorst kan krijgen.
Ook het werken in een slecht geventileerde ruimte, zoals op kantoor kun je dorst van krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ok, voor de duidelijkheid:

we drinken NIET te weinig per dag als je naast je voeding minstens 1 tot 1,5 L water drinkt.

Heel veel vocht is helemaal niet goed voor je, zeker niet voor je nieren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dagelijkse behoefte aan water wordt voor het grootste gedeelte vervuld door te drinken. De hoeveelheid vocht die we nodig hebben, verschilt van persoon tot persoon. Zo hebben kinderen meer vocht nodig dan volwassenen.

De leeftijd en het lichaamsgewicht en uiteraard ook de fysieke activiteit zijn bepalend voor de vochtbehoefte. Wie actief is, verliest immers meer vocht door zweten en via de ademhaling.

Ook de omgevingstemperatuur speelt een rol, zodat het moeilijk is om de juiste vochtbehoefte van een individu te bepalen. Dagelijks 1 tot 1,5 liter water, en zelfs meer als we ziek zijn, is aangeraden om het evenwicht in het lichaam, en ook het evenwicht in de geest, te bewaren of te herstellen.

Voedsel dat een hoog vochtgehalte heeft, draagt ook bij aan het op peil houden van de hoeveelheid water in het lichaam. Mensen nemen gemiddeld per dag via het voedsel 1 liter water op.

De totale minimale hoeveelheid water die men dagelijks moet opnemen is 2,5 liter. Wanneer men genoeg water drinkt en genoeg waterrijk voedsel eet, is dat makkelijk te halen. Het is meestal zo dat de hoeveelheid water die men drinkt bepaalt wordt door onze gewoontes en niet door onze dorst. Wanneer je dorst hebt, wijst dat er doorgaans op dat je niet genoeg water hebt gedronken.

Het is beter om iets te drinken voordat je daadwerkelijk dorst krijgt.