Zijn die electrice lucht verfrissers eigenlijk wel gezond voor de mens?

Vraag ik me eigenlijk zo maar eens af want ze verspreiden toch continu geur en dat adem je dan toch in en god mag weten wat er allemaal in zit en kan het ook kwaad als je 2 katten heb rond lopen want die ademen het ook in

Toegevoegd na 3 minuten:
Bedoel die voor in het stopcontact

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, we ademen zoveel stoffen in van auto's en luchtverkeer en treinen en dit dan en rooklucht en buiten denk je frisse lucht te hebben maar wat denk je van smog
Als het zo erg slecht was allemaal voor de mensen dan zouden we allang uitgestorven zijn.

Het beste antwoord

Nee. Er zijn veel verschillende stoffen die in die geurstoffen kunnen voorkomen om bijv. de geuren te stabiliseren. Veel van deze stoffen kunnen parfumallergie veroorzaken. Dit worden allergenen genoemd en moeten op de verpakking worden vermeld als de concentratie van de allergene stof boven een bepaalde grens komt.

De volgende symptomen kunnen voorkomen bij een parfumallergie: rode huid, bultjes, zwelling van de huid, jeuk, geïrriteerde slijmvliezen en branderige ogen. Bij gering gebruik zullen veel producten geen allergische reacties veroorzaken. Maar juist bij luchtverfrissers, behalve bij het handmatig sprayen, worden deze allergenen constant in de ruimte verspreid zolang het product aan is.

Test-Aankoop (België) analyseerde een groot aantal luchtverfrissers op chemische, schadelijke stoffen. Uit de analyse blijkt dat in ieder product minstens één contactallergeen aanwezig is. Bovendien vonden de onderzoekers op één luchtverfrisser na overal irriterende stoffen, die allergische reacties kunnen opwekken bij kinderen, ouderen, astmapatiënten, en mensen met allergieën. Dus voor katten zal het zeker ook niet goed zijn.

Kijk in de bron voor gezondere alternatieven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :)

Andere antwoorden (3)

De hoeveelheid geurstoffen die een luchtverfrisser verspreidt is zeer klein, de neus is een gevoelig orgaan zodat reeds enkele ppm waargenomen wordt.
Het feit dat het elektrisch gebeurt is niet van belang, een spuitbus heeft hetzelfde effect maar verspreidt bovendien het brandbare butaan.
Echt schadelijk is het niet, maar gezonder zul je er ook niet van worden.
Ik denk dat je de katten er niet echt een plezier mee doet aangezien die hun reukorgaan veel intensiever gebruiken dan mensen.
Ze zullen de overmaat aan overbodige bloemetjesgeur als belemmering van hun natuurlijke geuromgeving ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Ik wil niet hardop beweren dat het ongeveer net zo slecht zo niet slechter is voor je luchtwegen dan pakweg roken in huis of een open haard, maar dat is alleen maar omdat ik de antirookmaffia niet op mijn hielen hoef.
Het is gewoon doodordinaire luchtvervuiling, en als je pech hebt, slaat het ook nog eens vreselijk op je keel. Het is en blijft puur chemische troep met chemische troep er in. Zeker met (hele) kleine kinderen over de vloer en het type 'verstuiver' zou ik er niet aan beginnen. Een verdamper zoals jij hier beschrijft zal iets minder erg zijn, maar uiteindelijk komt dat ook allemaal in de lucht terecht.

Toegevoegd na 58 seconden:
Voor katten die veel meer met hun neus doen dan wij - is het ongetwijfeld onaangenaam, omdat hun 'geurplaatje' verstoord wordt. En voor honden denk ik nog erger. Zoiets als de hele dag met een blauwe of groene waas voor je ogen moeten kijken. Dat moet je zo'n beestje niet aan willen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hield ivm met de katten er altijd al goed rekening mee en gebruik het zo en zo al niet de hele dag door en zet hem altijd op de laagste stand en heb ook altijd een rooster open staan maar als ik hem gebruik dan maar voor 2 a 4 uurtjes
Het vervelende met dergelijke zaken is is dat men vaak pas na vele jaren weet of een stof op den duur schadelijk is.
Als men incidenteel eens een geurtje verspreidt omdat men het bezoek niet aan de spruitjesgeur wil blootstellen dan zal het waarschijnlijk zo'n vaart niet lopen. Het gevaar zit hem vooral in dingen die altijd aan staan. Zelf ga je die geur waarschijnlijk ook steeds minder ruiken waardoor het effect verdwijnt.
Liever niet te vaak aan dus.