Mijn dochter is 11 en heeft PDD-nos. Heeft iemand enkele handvatten hiervoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Neem contact op met MEE bij jou in de buurt: www.mee.nl zij kunnen je helpen met het aanvragen van een rugzakje.
Er is een vereniging van ouders met autisme; NVA. Deze link naar NVA geeft veel info: http://www.autisme.nl/home.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1323359049
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel info hierover vind je op deze site:
http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/pdd-nos/

Probeer anders in contact te komen met lotgenoten, hier kun je veel ervaringen mee uitwisselen, ieder kind met PDD-NOS is anders. Misschien dat het GGZ je info kan verstrekken over evt cursussen die er daar te volgen zijn.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijkste handvatten:
Voorbereiden
Structuur
Routine
Regelmaat

5 minuten tevoren nogmaals zeggen wat er gaat gebeuren.
Herhaling
Geen onverwachte situaties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Wel oppassen met zeggen: over 5 minuten gaan we...
Dan staat ze na 4 minuut en 59 seconden weer naast je.
Beter is dan om te zeggen: als ik mijn koffie op heb gaan we...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet natuurlijk een tijd zeggen die haalbaar voor je is, of op de klok aanwijzen. Wanneer he de koffie op gaat hebben kan ook onduidelijk zijn voor het kind.
wie wat waar wanneer en hoe. als je dat benoemd, maak je voor haar al heel veel duidelijk.
ook belonings lijsten werken vaak goed.
pictogrammen. werken ook vaak goed maar dat is zo persoons gebonden, eigenlijk.

ook kun je inderdaad naar stichting Mee. of contact opnemen met het AIC (autisme informatie centrum) als dat bij jullie in de buurt is. AIC zijn ervarings deskundingen. van de NVA (nederlandse vereninging van |Autisme) ook ballans kan je misschien verder op weg helpen.
wellicht weet inderdaad MEE hier ook wel wat over. Ook met een Pgb kun je iemand inhuren en/of een logeer adres of een dagdeel naar een zorgboerderij voor je kind.
ook heeft je kind misschien een rugzak nodig. hiervoor heb je een cluster 4 toewijzing voor nodig. die moet je als ouder zijnde aanvragen. dit kan in overleg met school maar moet niet.
PGB is voor hulp thuis, Rugzak voor op school. (of speciaal onderwijs)
eventueel kun je mij een bericht sturen, mocht je meer vragen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf een zoon van 21 met PDD-NOS.
Je kunt natuurlijk een officiële instantie zoals de MEE inschakelen om je te laten doorverwijzen en te laten adviseren. Belangrijker is denk ik om je goed in te leven in je dochter en er met veel mensen over te praten, vooral met ouders die zelfs een kind met PDD-NOS hebben. Het is een verzamelterm waar veel problemen onder gerangschikt worden (NOS=Not Otherwise Specified) en dus erg algemeen. In elk geval zie ik wel overeenkomsten bij deze kinderen:

- letterlijk nemen wat er gezegd word
- geen planning hebben
- structuur nodig hebben
- slechte sociale vaardigheden
- weinig inlevingsvermogen
- automatiseert handelingen niet

Ook op latere leeftijd blijft dit hun parten spelen waardoor ze problemen hebben bij zelfstandig worden. Goede begeleiding vanuit ouders en instelling is belangrijk.

Wat bij jongere kinderen helpt is om plaatjes in plaats van woorden te gebruiken (pictogrammen). Plak bijvoorbeeld op de koelkast stickers om wat ze moeten doen te kunnen onthouden. Geef duidelijk aan wat je wilt, geen vage termen gebruiken. Wees direct in instructies. Zorg dat er een ritme in hun dag zit, wat elke dag terugkomt.
Baken de tijd af wanneer ze bv achter de computer of de TV zitten, ze kunnen anders urenlang doorgaan.

Nou in elk geval veel sterkte er mee en vergeet niet dat ze vooral jouw dochter is en niet iemand met een etiket.