Heb ik een tekort aan èèn of andere vitamine ?

Ik heb de laatste tijd vaak een pijnlijke,kapotte tong en last van wondjes in de neus.Vooral in de neus gaat het maar niet over(geen bloedneus).
Kan dit wijzen op een tekort aan een vitamine ? En welke dan ? B12 kan het niet zijn,daar krijg ik 6 wekelijkse injecties voor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Eet je voldoende vers fruit en groenten?
Het zou een tekort aan vitamine C kunnen zijn.

Dit van je neus herken ik. Bij mij ontstaat dit doordat de ruimte waarin in werk te droog is.
De wondje in je neus zijn erg vervelend en gaan niet snel weg. Je kunt hier speciale zalf voor kopen bij de apotheek: Nisita neuszalf (ook via internet wel te bestellen: zie link)
Het is een zalf met zeezout. Je smeert de plekjes met een wattenstaafje in. Dit werkt erg goed.

Als de klachten aanhouden zou ik de huisarts raadplegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die zalf wist ik niet,heel erg bedankt ik ga morgen meteen naar mijn apotheek,heel erg bedankt.+1

Andere antwoorden (6)

Volgens mij vitamine C. Probeer eens een citroen of een sinasappel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naast vitamine gebrek(en dan denk ik aan c)kan je ook last hebben van uitdroging,heb je nog medicijnen en drink je wel genoeg vocht?

Toegevoegd na 4 uur:
ik bedoel t kan ook een reactie van medicijnen zijn die je slikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een arts weet daar wel antwoord op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele, vele oorzaken mogelijk. Daar kunnen wij hier op GV onmogelijk iets zinnigs over zeggen.

Dus: vraag het aan je arts.

Eens een keertje een hardnekkig wondje, dat kan gebeuren, maar dat gaat dan vanzelf weer over. Continu wondjes, op meerdere plekken - da's niet normaal.

Vitaminentekort? Zou kunnen. Dan kun je leuk vitaminen gaan slikken, maar da's symptoombestrijding.

Vitaminentekort is in Nederland eigenlijk niet meer mogelijk. Dat kan alleen nog als er iets anders aan de hand is, bijvoorbeeld een darmafwijking, een stofwisselingsprobleem, of nog veel meer dingen die ik niet kan bedenken maar een arts wel.

Dus, voordat ik nog meer tekst ga typen: ga naar een arts en leg het probleem voor. Die kan kijken of je een darm- of stofwisselingsprobleem hebt, een bloedziekte, een schimmelinfectie, of een van de myriaden andere mogelijkheden. Samen met de arts kun je dan de oorzaak aanpakken. Dat lijkt me een stuk beter dan zelf gaan experimenteren op basis van tips van een paar onbekenden die achter hun computerschermen zitten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Bijna zeker heeft het met je weerstand te maken.
Als deze niet goed is geeft het lichaam allerlei signaaltjes dat er ergens iets niet klopt.
Een regelmatig leven is belangrijk, stoppen met koffie drinken, natuurlijk niet roken, en verder gezond eten.
Probeer zoveel mogelijk nog in de zon te lopen en veel frisse lucht.
Zoek even op google welke vit. je kan nemen.
Duurt het te lang, ga naar een dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou scheurbuik kunnen zijn,of mond en klauw zeer! Het is voor ons leken niet mogelijk hier antwoord op te geven. Raadpleeg toch maar een arts.