Omdat ze zich spiegelen tegen mensen waarvan zij denken dat ze er beter uitzien of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen kunnen al jong wat onzeker zijn en dan maakt het veel uit of ze toch de gelegenheid krijgen om hun mening te berde te brengen. Als ze daarentegen ouders/opvoeders hebben die zelf alles al invullen kunnen ze het idee krijgen dat hun mening er niet toe doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mensen graag willen voldoen aan verwachtingen die de omgeving aan ze stelt, zonder altijd goed te weten wat die verwachtingen zijn.
Vergelijk het met een proefwerk.
Je krijgt de opdracht 20 vragen te leren, dat doe je en je kan zelfverzekerd aan het proefwerk beginnen.
Je opdracht is het leren van 5 hoofdstukken, dat is al minder duidelijk en zal je onzekerder kunnen maken.

Zelf heb ik geleerd om me niet zoveel meer aan te trekken van wat mensen denken van me en voldoe ik niet aan de verwachtingen dan mag men mij hierop aanspreken, ik ga niet meer alvast bedenken wat een ander van me vind, wat dat maakt ook onzeker en is niet handig want je weet nooit wat een ander denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag mij wel eens af waarom er niet nog meer mensen zijn die vreselijk onzeker zijn.

Als je toch ziet waar een (jong) mens tegenwoordig allemaal aan moet voldoen:
juiste kleding, broek, jas, das, tas.
juiste vrienden
juiste telefoon, smartfoon, spelletjescomputer etc.
juiste opleiding
juiste brommer, scooter.
juiste lijf: niet te lang, niet te klein, te veel haren, niet te dik, gespierd genoeg, dun genoeg, te veel borsten, te weinig billen etc.
etc. etc.

Onzekerheid heeft te maken met angst. Angst dat je niet goed genoeg bent. Dat je niet mooi of leuk bent. Dat je verkeerde keuzes maakt. En angst dat anderen dat ook vinden. Door deze angst neemt het vertrouwen in jezelf af.
Je gelooft niet dat je iets tot een goed einde kunt brengen. Of je bent bang om er niet bij te horen.

Veel mensen zijn onzeker omdat
ze van huis uit te veel gepushed worden.
ze van huis uit te weinig bevestiging hebben gekregen.
te veel hebben meegemaakt.

Enfin, er zijn te veel redenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan per geval verschillen maar vaak heeft dat te maken met de hoge eisen en verwachtingen die men aan zich zelf stelt, mensen kijken altijd naar mensen die het beter hebben dan henzelf en rijker/slimmer zijn etc. ze kijken niet naar wie armer of minder opgeleid is en omdat ze steeds letten op mensen die het beter doen en beter hebben maakt dat ze onzeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzekerheid is een bekend psychisch issue en bijna iedereen heeft er wel eens of altijd last van.
De oorzaak ligt vaak in angst, lichamelijke-, financiële-, sociale- en emotionele factoren.
Iemand die zich onzeker voelt, gaat twijfelen over zichzelf, zijn haar eigenwaarde of competentie.
Twijfel je chronisch aan jezelf als persoon omdat je niet zelfbewust bent, kan zich dat uiten door depressiviteit, verlegenheid, gebrek aan zelfvertrouwen en heb je moeite met contacten of relaties aan te gaan. Je voelt je eigenlijk 'niet goed genoeg'. Je hebt vaak een negatief zelfbeeld.
Dit kan dan weer zorgen voor een minderwaardigheidscomplex. Een gevoel dat je altijd tekortschiet en minder kunt dan anderen. Je voelt je dan vaak schuldig aan je eigen falen en door dit besef schaam je je ook nog eens.
De oorzaak ligt niet eens in wat anderen van je verwachten maar meer in de hoge verwachtingen die je aan jezelf stelt. Deze hoge eisen kunnen dan weer een gevolg zijn van de hoge verwachtingen die je ouders bijv.tijdens hun opvoeding van jou hadden, of die je leraren op school altijd van je hadden.
Onzekerheid is vaak een gevecht met jezelf. Je wilt wel maar je durft niet! Je hebt voor je gevoel altijd klamme handen, een droge mond, hartkloppingen als je iets moet doen waarover je onzeker bent en bent vaak bang dat je 'af' zult gaan. Je ligt vaak te piekeren hoe je ervan af kunt komen en sommigen voelen zelfs echte angst.
Dit kan een echt probleem worden als je leven erdoor wordt beïnvloedt. Gelukkig zijn er dan weer mensen die ervoor opgeleid zijn om onzekerheid en angstneuroses te kunnen behandelen. Zij hebben hier een studie voor gevolgd en zo'n studie zou niet eens bestaan hebben als er niet veel mensen last van zouden hebben. Voor deze mensen is het een echt probleem geworden.
Pubers zijn vooral onzeker, want alles is nog nieuw en zo spannend. De eerste stappen naar volwassenheid gaan altijd met vallen en opstaan en hoe vaker je valt, hoe onzekerder je wordt! Zelfbewuste pubers zullen na een val weer gesterkt opstaan, want ze hebben ervan geleerd en nemen het mee. Onzekere pubers zullen dan twijfelen
en voelen zich nog onzekerder worden.
Het is dus een puur psychisch gebeuren, die hele onzekerheid.
amc
12 jaar geleden
Onzekerheid is omdat deze wereld, kei, en kei hard is.
Waar kom je nog tegen dat iemand aardig is, zonder bijbedoelingen? Mensen kijken alleen naar je verpakking, en niet naar je inhoud. Terwijl je weet dat je een goed mens bent, tja dat maakt mensen onzeker. Mensen kennen hen eigen kracht niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Wat jammer voor je dat je dit zo ervaart. Klopt dat de maatschappij hard is, maar er zijn gelukkig nog genoeg sociale mensen die gewoon goed zijn en goed doen.
Ik kom genoeg mensen tegen die altijd gewoon aardig zijn zonder bijbedoeling. misschien omdat ik zelf geen keiharde tante ben en 'wie goed doet, goed ontmoet',is ook niet zomaar ontstaan. Ik kom het zelf zo vaak tegen.
Ik geef geen min, want het is gewoon jouw mening, maar ben het er ook niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AMC bedankt voor je reactie, ik bedoelde eigenlijk niet iedereen, maar veel mensen ervaren dat veel mensen alleen aan hen eigen belang en heel misschien dat van een ander. Ik hoor regelmatig van mensen dat ze zo onzeker zijn, doordat ze hebben meegemaakt.
Omdat je graag aardig en goed en slim en weet ik niet meer gevonden wil worden.
Dat geldt voor iedereen. Niet kunnen voldoen aan eisen maakt je onzeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het mensen word aangepraat. Je hebt normale leuk snuggere mensen en je hebt mensen die afgustig jaloers zijn die vaak pech lijken te hebben. Die tweede groep is vaak jaloers op de eerste en proberen ze onzeker te maken, tenminste dat is mijn ervaring. Het gaat eigenlijk nergens over.