wat doet oestrogeen bij een vrouw en kan je het vervangen zonder hormonen in te nemen?

Weer eens vernomen : je wordt zwaarder na de menopauze of tijdens de overgang doordat je lichaam minder oestrogeen aanmaakt. Maar wat doet oestrogeen dan juist in je lichaam? En bestaat er voedsel of dergelijke dat dezelfde uitwerking heeft als oestrogeen? (Soja werd lang beweerd maar is nu tegengesproken door andere studies...)

12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet spelen met hormonen, heel gevaarlijk
oestrogeen is een hormoon dat jou een vrouw maakt, tijdens de eisprong is er meer progesteron in je bloed waardoor je de eisprong krijgt, dat komt doordat het oestrogeen in je bloed daalt, verder heeft het gewoon heel veel invloed, op alles in het vrouwelijk (maar ook mannelijk) lichaam.
Ik zou gewoon accepteren dat u wat dikker wordt, maar dat maakt toch niet zo heel erg veel uit?