Hoe komt het dat als je iemand ziet vallen zo'n naar gevoel in je buik krijgt?

Als je naar laat ze maar lachen kijkt, dan zie je mensen soms zo ellendig vallen en krijg je een draai in je buik, wat is dit precies/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Je leeft mee met de andere. Je voelt als ware de pijn die door haar/hem heengaat. Niet zo erg als degene die het echt meemaakt, maar je voelt idd iets in je lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt door spiegelneuronen in je hersenen.
Een spiegelneuron of spiegelcel is een neuron dat niet alleen vuurt als een dier een handeling uitvoert, maar ook als het dier een handeling ziet uitvoeren door een ander dier (vooral van dezelfde diersoort). Het neuron weerspiegelt dus als het ware het gedrag van een ander dier en is op dezelfde manier actief als wanneer het dier de handeling zelf uitvoert. Dergelijke neuronen zijn gevonden bij primaten, waaronder de mens, en bij sommige vogels. Bij mensen bevinden ze zich in de premotorische cortex en in de pariëtale kwabben van de hersenen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Empathie is het vermogen zich in anderen te verplaatsen. Simulatietheorie gaat uit van de veronderstelling dat louter het waarnemen van gedrag en bijvoorbeeld de emotionele expressies van anderen, dezelfde mechanismen in de hersenen activeert die gebruikt worden om het eigen gedrag en emoties te produceren.[6] Volgens deze theorie is het vermogen zich in anderen te verplaatsen dus een uitvloeisel van perceptie van andermans gedrag en niet zozeer een specifiek invoelend vermogen. De ontdekking van spiegelneuronen in de hersenen kan gezien worden als een bevestiging van de simulatietheorie. Aanhangers van de simulatietheorie menen dat deze ook gebruikt kan worden om verschijnselen die vallen onder Theory of mind te verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons spijsverteringskanaal kan heftig reageren op onze emoties; je kan kokhalzen van walging of zelfs overgeven en bij verdriet vergaat de meesten van ons de eetlust.
En waar de een zich op de knieën slaat van het lachen kan een ander niet begrijpen dat zoiets als humor wordt uitgezonden en wendt zich vol afkeer of afgrijzen af.
Dit laatste ligt dicht bij walging en het is dan ook niet zo verwonderlijk dat we daar een naar gevoel van in onze buik krijgen.
Waar walging ooit begon bij iets wat je beslist niet moest eten is dat bij de evolutie van onze hersenen ook verbonden geraakt met andere zaken waar we een afkeer van hebben.
En ja, waar bij de ene mens geen groter vermaak dan leedvermaak geldt zijn andere mensen meer empathisch ingesteld en leidt het leed van anderen juist tot afkeer of medelijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al gelezen dat dit door de bijnieren komt. Zij produceren een stof bij een heftige emotie, ongeacht of deze positief of negatief is. Deze stof geeft je dat gevoel in je buik.