ik ben 18 jaar en ik heb gemiddeld per nacht 12 uur slaap nodig. weet iemand waarom ik zoveel slaap nodig kan hebben? en wat ik eraan kan doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt zoveel slaapt zou ik snel een afspraak maken met de huisarts!

Het beste antwoord

Er kunnen medische oorzaken zijn, waarom je dit hebt (vertraagde schildklier? of iets anders). Maar als er geen medische oorzaak kan worden gevonden, zit je aan het uiteinde van het spectrum van "gemiddelden". Ik heb zelf 11 uur slaap nodig om te kunnen functioneren, dat heb ik al vanaf mijn tienertijd en ik ben nu 53 jaar. Ik heb tientallen jaren gedacht: "Er moet toch een oorzaak zijn". Ik heb het achter van alles gezocht: te weinig beweging, te veel beweging, verkeerd matras, sociale angst, onbekend trauma uit kindertijd, noem maar op. Ik praatte mezelf van alles aan. Om nog maar niet te spreken van het onbegrip van anderen. Totdat ik meerdere artikelen tegenkwam, waarin stond dat 8 uur slechts een gemiddelde is, en dat er OOK uitschieters zijn, naar beide kanten. Napoleon sliep slechts 4 uur en Einstein had 12 uur per dag nodig. Daartussen is alles mogelijk. Dat is grotendeels genetisch bepaald. In mijn (en misschien ook jouw) geval zit er dus niets anders op dan dit gegeven te accepteren. Als er niets medisch met je aan de hand is, zul je die uren slaap toch nodig hebben. In de praktijk betekent dat: keuzes moeten maken, prioriteiten stellen, dingen niet kunnen doen, simpelweg omdat je minder tijd hebt dan een ander. Hoe ontspannener je daarin staat, des te gelukkiger je bent. Het betekent ook dat je moet leren jezelf NIET met anderen te vergelijken, omdat je dan altijd tekort schiet (geen tijd voor heel veel vriendschappen / hobby's) - die vergelijking is niet eerlijk naar jezelf toe. Ik heb jaren gedacht: "Anderen kunnen dat, dan moet ik het toch ook kunnen" (bijv. overdag werken EN s avonds socializen), maar dat heb ik opzij moeten zetten, ik heb simpelweg niet zoveel uren als anderen. Misschien vind jij het nog te moeilijk om dat te accepteren, dat kan ik me voorstellen. Ik heb er 25 jaar over gedaan om zover te komen. Natuurlijk probeer je eerst toch telkens je grenzen op te rekken en mee te doen. En dan, met vallen en opstaan, kom je erachter dat luisteren naar je lichaam toch het beste is. Maar voor je zover bent moet je dat zelf gaan ervaren en tot die conclusie komen. Ik hoop voor jou dat dit iets tijdelijks is, dat het een gevolg is van bijv. een periode met emotionele stress, van lichamelijke groei, of iets anders dat weer over gaat. Misschien blijk je later toch met minder slaap toe te kunnen. Maar voor het geval dat niet zo blijkt: sterkte, en bedenk maar dat je niet de enige bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor dit mooie antwoord. Je gaat er goed mee om, maar ik kan me voorstellen dat dat de nodige moeite heeft gekost!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord :) Helemaal mee eens.

Andere antwoorden (3)

12 uur is best veel, ik vraag me dan ook af of je dit echt nodig hebt, of vooral denkt dat je het nodig hebt.
Ga elke avond op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Ook in het weekend.
Ga om 22.30 naar bed en sta om 7.30 op bv, doe dit eens een maand, ik denk dat je daarmee voldoende slaap hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je jezelf aangeleerd zo lang te slapen. Vaak te lang uitslapen zorgt ervoor dat je jezelf op lang slapen in gaat stellen om het maar even zo te zeggen.

Ik zou inderdaad proberen om altijd een vast aantal uur te slapen.

En zoals bij zoveel dingen: het zit tussen de oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral gezien je leeftijd is dat niet zó uitzonderlijk hoor. Er zijn nu eenmaal mensen die wat meer slaap nodig hebben, en er zijn mensen die aan 6 of 7 uur al genoeg hebben. De kans is groot dat als je 20 of 21 bent, je minder zult slapen, en ook minder slaap nodig hebt.

Alleen als het je stoort, b.v. dat je te weinig tijd overhoudt voor andere zaken, zou je kunnen proberen heel geleidelijk wat minder te gaan slapen. B.v. 2 maanden 11 uur, en dan 2 maanden 10 uur. En dan maar eens afwachten hoe je dat bevalt.

Alleen als dat tot gevolg heeft, dat je overdag moe bent, zou je kunnen overwegen er eens met je huisarts over te praten. Succes!