Mag je met ADD geneeskunde studeren?

Oke, hier volgt mijn levensverhaal:

Ik ben nu 14 jaar, en heb ongeveer 4 jaar al het vermoeden dat ik me erg moeilijk kan concentreren op dingen die ik niet leuk vindt. Ik wordt heel snel afgeleid, ben constant in beweging en zit vaak te dagdromen. Mensen beschouwen mij altijd als een rustig maar chaotisch meisje, maar in mijn hoofd is dat juist niet zo.
Ook vind ik het erg moeilijk om dingen op tijd af te hebben. Ik ben altijd de leerling geweest die zich door haar moeder ziek laat melden op de dag van de toets, omdat ik me niet goed voorbereid heb. Ik heb vaak het idee dat ik mijn tijd echt enorm verspil aan dagdromen enzo, waardoor ik te kort aan tijd kom voor andere dingen.
Ook ben ik erg chaotisch maar sta ik vaak wel op de achtergrond, hoewel ik wel van aandacht houd.
Ik ben volgens velen ook heel creatief, alhoewel ik dat nooit op papier kan zetten: Mijn handschrift, handvaardigheid etc is afschuwelijk.
In muziek en sport ben ik wel weer wat beter, wat met hand-oog coordinatie te maken heeft.
Al deze dingen combineer ik ook nog met vaak te laat komen op school, waardoor ik moet nablijven&daardoor weer tijd verlies& bang ben dat ik geen tijd zal hebben voor andere dingen. Hierdoor pieker ik vaak. Ik kan me ook erg goed in andere mensen verplaatsen. Ik moet gelijk huilen als anderen huilen en ben ook erg gevoelig. opruimen is ook nooit prettig geweest. Ik heb nooit gedacht dat dit met elkaar temaken kon hebben, maar mag je arts worden met ADD?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb overigens geen idee of ik ADD heb of niet, ik wist eerst niet dat het bestond, totdat er iemand in mijn klas kwam die ook ADD heeft. Ik las er iets over op internet en herkende mezelf er meteen in. Ik ben door de huisarts ook meteen doorverwezen naar een psycholoog. Ik heb alleen nog geen afspraak gemaakt omdat ik zeker wilde weten of ADDers beperkingen hebben, bijvoorbeeld op het recht om Psychiater te worden. Vandaar mijn vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij klinkt dit verhaal als van een volkome normale puber, wat niet uitsluit dat je ADD kan hebben. Maar bij mij laat dit geen belletjes rinkelen alsof er iets zou zijn met je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst jezelf laten testen, dan volgt de rest vanzelf..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt mij bekend in de oren..mijn vriend heeft vrijwel dezelfde dingen. Hij heeft wel ADD. Jij moet je alsnog gewoon laten testen als jij zeker wilt weten of je het hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ADD bestaat niet meer, dat is afgeschaft met de DSM-IV.
Het heet nu ADHD type aandachtstekort. Door de huidige techniek met mri-scans komt er veel informatie over de hersenen vrij. Waarschijnlijk zullen dit soort diagnoses nog flink worden bijgesteld. En meer: er zullen (hoop ik) betere therapieën komen. Want met alleen een diagnose ben je er nog niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi Gast59790,
Jou verhaal is precies hetzelfde met mijn zoon. Hij is 2 jaar geleden ADD vast gesteld.
Hij zit nu in VWO3 en hij wilt een chirurg worden. Nu is tijd voor hem om profiel te kiezen hij kiest voor NG.Gisteren heb ik email van zijn mentor gekregen dat hij moet van 2 opties kiezen omdat hij zijn Wiskunde staat 5. Eerste optie : naar VWO 5 maar met -M profiel, 2e : naar HAVO 4 met NT daarna HAVO 5 daarna VWO 5.
Omdat hij heel graag chirurg worden, hij wil kiezen naar HAVO 4.
Omdat ik zo nieuwsgerig ben of een mens met ADD kan Geneeskunde gaat studeren, ben ik bezig te googelen om informatie te verzamelen en ik voel me gelukkig omdat ik hier terecht komen, ook met alle reacties hier, dat geef mij opgelucht, ik wil jullie bedanken
Mijn grote vraag is : hoe is het nu met je?, want ik zie dat jouw dit verhaal was in 2011. Ik zou ontzetten blij zijn als je mij bericht reageren.
Groeten,
Esther.

Antwoorden (4)

Ja, dat kan. Of het ook verstandig is, is iets anders.
Je moet in de bovenbouw van het VWO héél goed je best doen. Je moet namelijk op je eindexamen gemiddeld een 8 staan wil je direct door naar het geneeskunde. Anders moet je loten en die kans is niet altijd zo groot dat jij eruit gepikt wordt.
In de bovenbouw moet je heel veel doen, je moet namelijk een NG/NT profiel hebben (wiskunde A/B, natuurkunde, biologie en geneeskunde). Zonder zo'n profiel word je al helemaal niet aangenomen op zo'n universiteit. Maar zo'n profiel vergt veel nauwkeurigheid, het zijn de exacte vakken. Je moet je goed kunnen concentreren en hard je best doen, je moet zo min mogelijk ziek zijn want het gaat héél erg snel in de bovenbouw.
Als ik jou was zou ik een ander alternatief kiezen, want geneeskunde is heel erg zwaar, héél veel in je hoofd stampen en als jij moeite hebt met concentreren, ondanks dat je ADD hebt, wordt er geen uitzondering gemaakt en kan het behoorlijk hard zijn om tijdens je studie erachter te komen dat je het niet zal halen.
Spijtig, maar ik zou maar iets anders kiezen, tenzij je ontzettend veel zelfdiscipline hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie,
Ik kan me goed concentreren op vakken die ik leuk vind, zoals biologie, wiskunde a, scheikunde, natuurkunde. Andere vakken zijn als de dood voor mij, en daar haal ik vaak lage cijfers voor.
Op dit moment sta ik nog een 8.1 gemiddeld, als ik alleen vakken van nt/ng meereken, behalve wiskunde, dat nu nog net een 7.4 is. Als ik alle andere vakken meereken, daalt mijn gemiddelde al gauw naar een 6 of een 7. Maar na volgend jaar laat ik al deze vakken vallen, dus dan heb ik alsnog een hoog gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zie ik geen probleem geneeskunde te studeren
ADD is GEEN ziekte maar een geestelijke basis levensvorm
ik weet niet hoe je dat moet omschrijven
in de maatschappij heb je bepaalde beperking zeker bijvoorbeeld dat veel ADD avondmensen zijn
en dus ochtends niet op hun best zijn
je kan er alles mee worden maar denk dat het moet blijken of je veel en precies kunt studeren
je bent nu nog gewoon te jong om je daar druk om te maken

maar bedenk maar eens Einstein had ook ADD!
dus laat je niet op de kop zitten door je eigen beperkingen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankuwel, dat van Einstein wist ik nog niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van Einstein wordt ook gezegd dat hij wat Asperger heeft. Maar al dat soort dingen lopen in elkaar over.
Ja, je mag arts worden met ADD. ADD is voornamelijk een concentratiestoornis. Een zware studie als medicijnen voltooien zal wellicht niet meevallen want je hebt er erg veel discipline voor nodig en je moet je studie goed kunnen organiseren. Maar als jij voldoende motivatie hebt kan het, mits je natuurlijk ook aan de toelatingseisen voldoet.
Ik ken meerdere ADD-ers en ik weet dat het in ieder geval niets zegt over intelligentie. Veel ADD-ers hebben weleens slechte schoolresultaten maar dit is dan meestal voor de vakken waarbij de interesse minder is. ADD-ers hebben een slechte concentratie maar ze hebben ook nog iets anders wat ze soms juist enorm kan helpen: hyperfocus. Als een ADD-er zich erg interesseert voor een onderwerp kan hij zo gefocust raken dat je gerust een kanon kan afschieten maar die focus blijft dan gewoon in tact. Voor veel mensen die niet veel weten over ADD is dit onvoorstelbaar maar ik zie het dagelijks gebeuren.
Als jij je voldoende interesseert voor die studie kan het je lukken, maar je zult hard moeten werken, het is vrijwel zeker dat je niet alle facetten van je studie interessant vindt en het staat wel min of meer vast dat een dergelijke studie voor iemand met ADD een stuk moeilijker is.
Tip: staar je niet blind op de studie geneeskunde, oriënteer je eerst goed. Ik kan me voorstellen dat een studie in het HBO misschien beter voor je werkt, op het HBO krijg je vaak wat meer begeleiding en dat heb je denk ik wel nodig.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.
Ik zal mijn vwo afmaken en wetenschappelijk onderwijs volgen, geen HBO. Dat staat vast. Ik weet dat het moeilijk zal zijn, maar ik heb bovendien veel steun en begeleiding van mijn 2 broers die op dit moment ook geneeskunde studeren. Het zit een beetje in de familie, de passie voor geneeskunde.
Er is echter nog geen diagnose vastgesteld, dus ik weet niet zeker of ik echt ADD heb. Mensen in de omgeving denken van wel, en de huisarts heeft me doorverwezen, maar daarna ben ik niet meer verder gegaan.
Ja joh, natuurlijk mag dat! Er worden bij toelating eisen gesteld aan je diploma en je vakkenpakket, niet aan persoonlijkheid of andere eigenschappen. Je zult natuurlijk wel een manier moeten vinden om - eventueel met wat extra begeleiding - je toetsen goed genoeg voor te kunnen bereiden om ze te halen. Maar als je de toetsen haalt en de vaardigheden goed onder de knie krijgt, mag je nooit op basis van een stoornis of handicap worden geweigerd. Er zijn natuurlijk handicaps waarmee het niet mogelijk zal zijn om te voldoen aan de eisen die de studie stelt: iemand met vergroeide handen door reuma zal niet goed kunnen hechten, bijvoorbeeld, en iemand die te autistisch is om goed met een patiënt om te kunnen gaan, redt het waarschijnlijk ook niet. Maar als jij datgene kunt wat de studie van je vraagt, is het zelfs tegen de wet om een student te weigeren op grond van een handicap: dat is discriminatie.

Je zult misschien wat meer tijd nodig hebben, en wat extra begeleiding hier een daar, als ik je verhaal zo lees. Maar onthoud ook dat het vaak wat makkelijker wordt naarmate je wat ouder bent. Als de puberteit voorbij is, worden bij veel mensen de klachten minder. Daarnaast kun je ook met het ouder worden vaak wat beter je eigen valkuilen herkennen, en ontwikkel je steeds meer maniertjes om dingen niet te vergeten, of om jezelf aan het werk te zetten.