De energiebanen in je lichaam zijn puur hypothetisch. Velen zeggen dat ze bestaan, maar niemand heeft ze gezien.

Vaak wordt verwezen naar acupunctuur, of naar ayurveda, of andere geneeswijzen. Wat er dan voor het gemak even niet bij wordt verteld, is dat al die stromingen het met elkaar oneens zijn over waar de energiebanen lopen.

Volgens de ene leer lopen ze direct onder de huid, of zelfs door de huid. Volgens de andere leer lopen ze diep binnenin het lichaam. Soms zijn er meerdere varianten binnen één leer.

In onze westerse wereld zijn de meridianen van de acupunctuur de bekendste energiebanen. Die zouden door de oude Chinezen zijn ontdekt. Ook hier geldt: als je kijkt naar de oude Chineze tekeningen, blijkt dat in die tijd de meridianen op heel andere plekken lagen dan nu. In de afgelopen 4000 jaar zijn er meridianen bijgekomen, er zijn meridianen verdwenen, en er zijn meridianen verschoven.

Van onze acupunctuur kun je dus met recht zeggen dat het idee heel oud is, maar de huidige ligging van de meridianen juist heel nieuw.

Wat voor acupunctuur spreekt is, dat je door die naalden te prikken wel degelijk pijn kunt verminderen. Weliswaar lang niet zoveel als de acupuncturisten beweren, maar een beetje werken doet het wel.

Wat dan weer tegen acupunctuur spreekt, is dat het geen fluit uitmaakt wáár je die naalden dan plaatst. Stel dat iemand een te trage schildklier heeft. Dan zal de acupuncturist de naalden zo plaatsen, dat de schildklier meer energie krijgt. Echter, wanneer de acupuncturist de naalden op een andere meridiaan plaatst, zodanig dat de schildklier minder energie krijgt en de klachten dus zouden moeten verergeren, dan blijken de klachten óók minder te worden!

Conclusie: de energiebanen zijn populaire, maar puur hypothetische dingen.

(En omdat ze zo populair zijn, verwacht ik een aantal minnetjes op dit antwoord. Echter, bovenstaande tekst is mijn interpretatie van de kennis die we nu hebben. Dus mocht je een min geven, prima, maar dan graag uitleg.)
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Acupunctuur maakt er gebruik van... Het is een wetenschap van energiebanen...

Er zijn vele soorten energiebanen... Tibetanen hebben een systeem, met hun vingerdiagnose... Indiërs hebben dat met hun ayurvedische geneeswijzen... Japanners hebben dat uitgezocht ook...

Maar ook gewoon zenuwbanen... Dat zijn ook energiebanen... Bloedvaten zijn ook al energiebanen... Lymfevaten zijn ook al energiebanen...

Dan heb je ook nog alleen-energiebanen, de Ida en de Pingala bij de kundalini-energiebanen...

Te veel om op te noemen...

Ik heb alleen maar een aantal opgenoemd... Je kunt er zo veel over vinden als je wil, want we hebben google en
wiki...

Wil je er ECHT meer over weten, zoek een sjamaan of een acupuncturist enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast je bloedbaan, lympfbaan, zenuwbaan,loopt er nog een baan door je lichaam. Deze voorziet alle organen van energie. De knoop punten of splitsingen in deze baan worden chakra ofwel wielen genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier moet je maar eens kijken als je meer interesse hebt.

http://www.bezielen.nl/reiki_energiebanen_lichaam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meridianen zijn een stromende kracht in ons lichaam. Je zou ze eigenlijk als een soort beekjes kunnen beschouwen, die hier en daar samenkomen in een rivier.
Het zijn energetische banen door ons lichaam, net zo noodzakelijk als water. Als het lekker loopt, dan voel je je vitaal. Alles krijgt wat het nodig heeft.

Raakt het systeem verstoord, dan krijg je een soort vastloper. De energie, ook wel ¨ki¨ of ¨chi¨ genoemd, stokt dan. Het circuleert niet meer en als dat langer duurt, dan kun je klachten krijgen. Over het algemeen is het systeem zelfvoorzienend maar soms moet het even een drukkertje hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zogenaamde "energiebanen in een mensenlichaam" zijn gebaseerd op een behoefte aan nieuwe religie bij verval en afschaffing van de oude religie. En het is heel dankbaar, want van érg ver weg en dus onduidelijk in het kwadraat. Het enige wat je hoeft te doen is er rotsvast in te geloven. En mocht het helpen als je dat nodig hebt, dan is dat mooi.