Kunnen dove mensen (vanaf de geboorte doof) zich iets voorstellen van wat muziek voor een horende is?

Dove mensen kunnen trillingen en ritme voelen, beleven daar hun eigen dingen bij, maar.... begrijpen zij iets van ontroering door muziek? Kunnen zij zich daar een voorstelling van maken? Hebben zij misschien een eigen soort muziek die ze in het hoofd 'horen'? Of moet je daarvoor ooit muziek gehoord hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Nee, Doven kunnen niet dezelfde ervaring hebben met muziek als horenden. Ze weten simpel weg niet wat het horen van geluid is, en iets wat je nooit gedaan hebt kun je je niet voorstellen.

Maar Doven hebben wel hun eigen beleving van muziek, door het voelen van de trillingen. Dat is weinig ontroerend zoals muziek voor horenden kan zijn en zo, maar het is wel hun beleving er van. Bijvoorbeeld de trillingen van een basgitaar of het voelen van de klanken uit een piano door de handen op de 'deksel' te leggen. Er zijn Dove muzikanten, die vaak basinstrumenten spelen, en daarbij spelen op het gevoel van de trillingen.
Maar een Dove zal bijna nooit voor zijn lol een liedje op zetten op de computer zoals jij vaak doet, want dan zijn de bassen bijna altijd te zwak om te kunnen voelen en is er dus niks aan.

Met muziek hebben Doven dan ook niet zo veel, omdat je je niet kunt voorstellen wat muziek ís (behalve trillingen. Maar alleen maar trillingen kunnen snel gaan vervelen). Ik ben pas heel ernstig slechthorend geworden op mijn 16de, ik weet dus prima wat muziek ís, en zelf ben ik nooit gestopt met piano en gitaar spelen, maar naar muziek luisteren vind ik sindsdien, ookal weet ik wat het is, geen klap meer aan ;-)

Doven/slechthorenden hebben hun eigen beleving van dingen. Waar voor jou muziek heel belangrijk is tijdens het uitgaan, wordt dat bij hen vervangen door trillingen (trilplaten), visuele effecten, geur-DJ's etc. Als je daar meer over wilt weten moet je eens googlen of Youtube'n op SenCity. Daar gaat de muziek zó hard dat je de bassen en zo ook goed voelt, maar als 'normaal' horende zal je daar echt binnen no-time gehoorbeschadiging oplopen als je daar zonder gehoorbescherming rondloopt ;-)

Overigens is er ook een (kleine) groep mensen die vibratiedoof is, die hebben een gehoorverlies van meer dan 120 DB. Deze mensen voelen ook geen trillingen meer. Voor hun zijn dus ook de bastonen voelen helemaal uitgesloten.