Waar staat B-Verpleegkundige voor?

Het zijn ondertussen verouderde termen: A, B & Z verpleegkundige.
A verpleegkundige is geloof ik een 'algemeen verpleegkundige'.
B verpleegkundige is psychiatrische zorg.
Z verpleegkundige is zwakzinnige zorg, mensen met verstandelijke beperking etc.

Maar waar staat die B voor? Is het een afkorting of een opsomming (A, B, C)?
En als het gewoon een opsomming is, waarom is Z dan niet C geworden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.9K

Het beste antwoord

Als ik het mij goed herinner - want het is lang geleden dat ik dit gelezen heb (omdat ik me hetzelfde afvroeg) en ik vind er geen recente bron van - had je vroeger twee stromingen in de verpleegkunde. En vroeger is hier echt al lang geleden ; begin vorige eeuw.

Je had de Algemene verpleegkundige, die zorgde voor zieken na ziekte en operatie om het herstel te bevorderen en de patiënt klaar te maken voor ' naar huis' .

Daarnaast had je de Bijzondere Verpleegkundige, die zorgde voor mensen die niet zozeer lichamelijk alswel 'geestelijk' (in de breedste zin van het woord) wat mankeerden, met weinig uitzicht op genezing.

Psychiatrie was toen nog niet echt een aparte tak van zorg, evenmin als zwakzinnigenverpleging, en er was een enorme overlap - zo geen 100 %. het 'gekkenhuis' of ' dolhuis' oude stijl (voor ' gek' een scheldwoord werd).

Pas later - ik weet dus niet meer wanneer, maar vermoedelijk ergens tussen de twee wereldoorlogen - werd de Zwakzinnigen Verpleegkundige (Z) een aparte tak van zorg. De B bleef toen 'beperkt' tot alleen nog de psychiatrische patiënten, maar is niet veranderd in een P. Wat wellicht net zo logisch was geweest, maar de Bijzondere (B)verpleegkundigen bleven gewoon als vanouds B-verpleegkundigen.

De B is dus geen willekeurig ' volgnummer' (A,B, waar is de C) maar een oude afkorting van Bijzonder Verpleegkundige.

(Ik hou een slag om de arm omdat ik er helemaal geen bron van kan vinden, dus wie me corrigeren wil ; graag. (Met bron). Maar dit is hoe ik het ooit heb geleerd. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan geen bron vinden, maar kan me wel exact dezelfde reden herinneren...vast geen toeval dan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak van mijn hart ....;-)
Het gebeurt me nog wel eens dat ik iets wat ik zeker weet omdat het me ooit verteld is of ik het ooit zo gelezen heb achterhaald is of zelfs helemaal fout, en ik mijn kennisbankje weer helemaal moet bijwerken :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt volgens mij ook helemaal. Ik kan me een toespraak van een hoofd verplegingsdienst herinneren, zeker enkele decennia geleden, die zijn toespraak begon met "U bent bijzonder!" Ik ben ook nog zo'n 'ouderwetse' A- en B-verpleegkundige. En verder nog wat maar da's in dit kader niet van belang. +1

Andere antwoorden (2)

Een bekende vorm van inservice-onderwijs was die in de verpleging. Tot 1997 kon men via een inservice-opleiding verpleegkundige of ziekenverzorgende worden. De leerling was dan meteen in dienst van een ziekenhuis of verpleeghuis. Zo bestonden de inservice-opleidingen tot A-verpleegkundige (ziekenhuis), B-verpleegkundige (psychiatrisch ziekenhuis), Z-verpleegkundige (zwankzinnigen oftewel verstandelijk gehandicaptenzorg) en ziekenverzorgende (nu Verzorgende IG)

A en B lijken dus gewoon een opsomming en Z is dus wel een "afkorting".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
A verpleegkunde = algemene verpleegkunde
B verpleegkunde = psychiatrie verpleegkunde
Z verpleegkunde = zwakzinnige verpleegkunde

Eind vorige eeuw , ik meende in 1996 of 1997 zijn deze benamingen opgeheven
Nu is het gewoon verpleegkunde , waarin wel onderscheid is in niveau , de ene doet verpleegkunde op MBO niveau en een ander doet verpleegkunde op HBO niveau en op de werkvloer heeft een HBO'er vaak meer de verantwoordelijke taken erbij
Verder zijn ze allemaal verpleegkundigen en voor de patient is er geen verschil , dat kan dus alleen de verpleegkundige voelen of merken in hun taken afspraken, zover ik weet.