wat is de dikke darm nou precies?

Vindt veel omschrijvingen over de dikke darm op internet, maar snapt er eigelijk niks van.

Even voor de duidelijkheid: Ja, het is voor school.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De dikke darm is een soort buis van anderhalve meter die in een omgekeerde U-vorm in je buikholte ligt. De dikke darm bestaat net zoals de dunne darm uit drie delen: de blinde darm, de dikke darm en de endeldarm. Alle voedselresten die niet zijn verteerd in de dunne darm komen in de dikke darm terecht.

Het goedje ziet er uit als een waterdunne brij. In de dikke darm wordt er dan ook voor gezorgd dat het vocht en de zouten worden onttrokken aan de brei, ook wel ontlasting. Dit gaat op dezelfde manier als in de dunne darm. De spieren trekken zich samen en verslappen zich. Door deze beweging wordt de ontlasting niet alleen voortbewogen maar wordt er ook voor gezorgd dat er het water en de zouten worden onttrokken.

Uiteindelijk komt er een stevig goedje in de endeldarm terecht. Deze ontlasting bestaat uit onverteerbare stoffen, dode darmwandcellen, slijm, bacteriën, galkleurstof en een kleine hoeveelheid zouten en water. Als de endeldarm vol is gaat er een seintje naar je hersenen dat je lichaam aangeeft dat je naar het toilet moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De dikke darm haalt voedingstoffen uit voedingsresten die nog niet door de dunne darm uit het voedsel zijn gehaald. Alle onverteerbare resten worden daarna naar de endeldarm getransporteerd, waar gewacht wordt op een toiletbezoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Korte samenvatting: de dikke darm neemt water op. (dat is de belangrijkste functie)