Wat zijn de gevolgen voor iemand die als kind heel vaak getuige was van ruzieënde ouders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Als een kind dikwijls getuige is geweest van onenigheden tussen zijn/haar ouders, hoeven de latere gevolgen hiervan op zich niet speciaal negatief te zijn.

Vaak echter zal het kind als volwassene de littekens van zijn/haar jeugd met zich meedragen.

Hij/zij kan b.v. zelf ook een een leven vol conflicten leiden omdat hij/zij daarin is voorgegaan..of levenslang wegens een jeugdtrauma aan de psychiater vast zitten.

Soms evenwel klimt een mens boven die situatie uit en tracht hij/zij met zijn/haar zeer pijnlijke en verdrietige ervaringen anderen te helpen.

Dit laatste vraagt heel vaak een grote zelfoverwinning van zo'n persoon..maar maakt zijn/haar leven ook meteen heel zinvol.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zo'n persoon zal bang zijn voor conflicten, omdat hij denkt dat die altijd op ruzies uitlopen. Hij zal overgevoelig zijn voor spanningen en conflicten tussen andere personen, waardoor hij zich kwetsbaar voelt, ook al heeft hij zelf niets met het probleem te maken. Hij zal ook bindingsangst hebben, omdat hij denkt dat ruzie maken in een relatie de enige manier van communiceren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, heel goed verwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo! Inderdaad, héél goed verwoord! "Pijnlijk waar"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Lotte 18 en Slimshady
Dat ligt aan jezelf
Ben je nog steeds 'poor little me' of weet je dat het hun probleem was en dat jij nu kunt kiezen, om het los te laten, of met je mee te blijven dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een antwoord in gewone mensen taal.
Je weet in iedergeval wel hoe het niet moet.
Ik zat vroeger in de zelfde situatie,en nam
me al heel jong voor,dat bij mij nooit.
Ik was er toen al van overtuigt, dat ik zo.n leven
nooit zou willen hebben(krijgen)je kan er zelf
veel aan doen hoor,zoek in iedergeval(net als ik) een
lieve partner die niet van ruzie houd.
Blijk je toch eens tegen zo.n type aan te lopen,?
gelijk kappen.
12 jaar geleden
Ik heb dit zelf ook meegemaakt. Ik kan erg slecht tegen schreeuwende mensen. Daarnaast heb ik een vorm van bindingsangst ontwikkeld, omdat ik heel erg zoiets heb van: in zo'n relatie wil ik niet terecht komen, ben dus erg kieskeurig geworden.