Hoe komt het,dat sommige mensen sneller volwassen zijn dan anderen?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik vraag me af of dit met de opvoeding te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Dit kan meerdere oorzaken hebben.

Een oorzaak kan zijn: opvoeding.
Sommige ouders beschermen hun kinderen veel; doen veel voor hun kinderen; nemen heel lang besluiten voor kinderen; etc. Deze kinderen krijgen de mogelijkheid om lang kind te blijven.
Andere ouders voeden hun kinderen zelfstandiger op. Deze kinderen krijgen al vroeg verantwoordelijkheid; zij worden gestimuleerd om hun eigen besluiten te nemen en hun eigen problemen op te lossen. Deze kinderen zijn over het algemeen eerder in staat om zelfstandig te functioneren.

Een oorzaak kan zijn: karakter
Sommige kinderen willen graag alles zelf doen. Deze karaktereigenschap maakt hen eerder zelfstandig en leidt sneller tot volwassen gedrag dan het geval is bij kinderen die zich afhankelijker opstellen

Een oorzaak kan zijn: De dingen die een kind meemaakt.
Door een zieke ouder; scheiding van ouders; overlijden van een ouder, etc. kan een kind in de positie komen dat het op jonge leeftijd al veel verantwoordelijkheid krijgt. Ook door dergelijke ervaringen kan een kind al vroeg volwassen worden. (Dit hoeft uiteraard niet perse zo te zijn)

Een oorzaak kan zijn: cultuur
In sommige culturen krijgen jonge kinderen al snel veel verantwoordelijkheid voor jongere gezinsleden of voor het reilen en zeilen van de huishouding. Ook deze kinderen worden sneller volwassen dan kinderen die hun vrije tijd door kunnen brengen met spel.

Nu zijn er nog meer oorzaken te noemen die niet zo heel erg van toepassing zijn op de Nederlandse samenleving. Ik denk daarbij aan: oorlog, kinderarbeid, opgroeien in sloppenwijken e.d.

Een eenduidig antwoord is op deze vraag dus niet te geven. Het is een samenspel van karakter, opvoeding, ervaringen en de sociale omgeving waarin het kind opgroeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Suus
Goede conclusie!

Andere antwoorden (8)

Intelligente mensen worden eerder volwassen dan onintelligente mensen...

De een leert van het leven en de ander niet...
De een stelt zaken uit, de ander lost ze meteen op...
De een wil leren en de ander niet

Allemaal verschillen, er is gewoon verschil, zo is het...

zo simpel is het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat komt door de keuzes die men zelf maakt.
ik had op mijn 18e ook niet hoeve gaan samen wonen, mijn eigen huishouden te gaan runnen. ik had gewoon bij mijn ouders kunnen blijven en gaat feestbeesten geen zorgen hebben om de huur of boodschappen of welk financieel dilemma dan ook.

toch ging ik het huis uit, vrij onverwacht, ik was blind verliefd op een ''foute'' man. geloof me je word dan inneens heel snel volwassen. ik kreeg namelijk de verantwoordelijkheid over een volwassen kind (mijn vriend toen) die zoop zoveel dat ik hem elke dag na moest bellen en over dronken uit kroegen moest plukken, en dan nog met de vraag of we heelhuids aankwamen, want als hij een slechte dronk had trok hij wel eens aan het stuur ect.
je leert heel snel en heel veel in korte tijd over mensen en hun fouten, en de fout die ik heb gemaakt 3en een half jaar bij hem te blijven. je word aan zoveel narigheid bloodgesteld dat je moet gaan vechten, vallen en opstaan, daar leer je van, en daar word je volwassen van.
(neemt niet weg dat je je soms nog lekker als puber kan en wil gedragen)
door al die verplichte leermomenten in het leven word je wijzer en lijk je daardoor of ben je daardoor volwassener.
ik denk dus hoe zorgelozer het leven, des te minder snel hoef je op te groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet alleen dat vrouwen over het algemeen een stuk sneller volwassen zijn dan mannen! (helaas....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat het ermee te maken heeft hoeveel een persoon meegemaakt heeft en hoeveel het te lijden heeft gehad.
(Ik heb een behoorlijke zware jeugd gehad. Mensen die mij na een aantal jaren weer spraken zeiden vaak dat ik erg volwassen was geworden in hun ogen. Zij wisten uiteraard niks van alle gebeurtenissen die ik meegemaakt had.)
Maar ik denk dat het ook te maken heeft dat het bij sommige mensen in het aard van het beestje zit en dat zij sowieso sneller verantwoordelijker en volwassener worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook heeft het met opvoeding te maken.
Je ziet vaak dat een kind erg verantwoordelijk en volwassen wordt als het vaak op zichzelf aangewezen wordt door (afwezige) ouders die o.a. lange werkdagen maken, langdurige ziekten hebben etc. Ouders die daardoor weinig tijd in een kind kunnen steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen zijn in ieder geval eerder volwassen dan mannen.
Bij mannen is het vaak zo, dat ze meer spelen dat ze volwassen zijn, maar het niet echt zijn. Het blijven vaak kleine jongetjes in een volwassen lichaam. En die gaan werken bij grote bedrijven als Enron en dergelijke.
Naar mijn mening ligt dit aan inderdaad aan de opvoeding.
Vroeger had je zoiets als het mannelijk initiatie ritueel, waarbij van jongens mannen werden gemaakt. Helaas is dit compleet verdwenen. Jongens leren meestal geen zak meer van hun vaders over hoe ze een volwassen man moeten zijn, omdat hun vaderss dat zelf ook niet weten. Een beetje slimme zoon kan het zelf uitvogelen, maar dat is wel zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opvoeding + levens ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen die op deze vraag geantwoord heeft,neemt blijkbaar zonder meer aan dat het betreft geestelijk volwassen worden! Ik had in gedachten al een antwoord geformuleerd,voordat ik de antwoorden las en nu moet ik het roer dus omgooien. Door vroeg op je eigen benen te (moeten) staan ga je snel goeien,doordat je plotsklaps veel verantwoording te dragen krijgt. In mijn geval beslist niet door de opvoeding,want ik was de enige jongen met 2 grote zussen boven me! Ik had dus 3 moeders en een vader en behoorlijk verwend en daar wordt je niet snel volwassen van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra de tegendraadse vraag komt!
Tja....wat is volwassen....Gedrag? Wijsheid?...Ik denk ook dat het te maken heeft met levensomstandigheden/gebeurtenissen die in het leven gebeuren op jongere leeftijd. Het soms gedwongen om snel volwassen te zijn. Maar ook de "oude zielen" onder ons...Zij zijn wat verder in het leven. Maar dat is niet voor hier geloof ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wat je bedoelt.. dat klopt, van mij een +1