Aanvaarden en/of accepteren...volgens mij hoort het een absoluut bij het ander maar als je een van die 2 nu niet kunt..kun je dan toch verder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

aanvaarden en accepteren is bijna hetzelfde
kun je iets niet accepteren, accepteer dan dat je het niet kan accepteren.....dan kan je weer verder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij horen die twee begrippen bijelkaar. Dus als als je het aanvaardt, dan accepteer je het.
Dus als je iets alleen maar accepteert, en niet kan aanvaarden, kan je volgens mij heel goed verder.
Het is al een hele goede stap als je iets accepteert. Prima!

Toegevoegd na 58 minuten:
Beide begrippen betekenen idd hetzelfde. Heb het even bij van Dale opgezocht:
ac·cep·te·ren [aksepteere(n)] -teerde, h geaccepteerd 1 aannemen, aanvaarden: een uitnodiging ~ 2 als onvermijdelijk, vergeeflijk, bevredigend aanvaarden: men accepteerde dat excuus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik accepteer mijn lot, ik aanvaard mijn lot. Mmmm...is daar nou echt verschil tussen. Bij accepteren verhul je een beetje en is de keuze misschien een beetje duaal terwijl aanvaard misschien meer doordacht is. Dat is wat ik ervan kan maken en dan denk ik dat jij het ziet als een 2-trappen raket, eerst accepteer je om vervolgens pas te rationaliseren wat je eerst eigenlijk voelde en nu pas begrijpt en om die reden aanvaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er vanaf in welke context je het gebruikt.
Ik accepteer/aanvaard deze baan: als je dat niet kunt zul je verder moeten solliciteren.
Ik accepteer/aanvaard mijn lot: als je dat niet kunt, zul je vechten voor betere omstandigheden.
In deze (en ongetwijfeld nog meer) voorbeelden kun je het als positief zien dat je het niet accepteert of aanvaardt.

Maar er zijn ook omstandigheden waar dat minder makkelijk is. Bijvoorbeeld je partner is vreemdgegaan: accepteer je zijn excuses en wil je met hem verder? Als je dat niet kunt, hoe moet het dan verder.
Of een geliefde van je is gestorven. Accepteer/aanvaard je uiteindelijk het verlies en ga je verder met je leven?

In principe kun je altijd verder zonder te accepteren. Maar dan zul je "het" (wat je niet kunt accepteren) achter je moeten laten en een plekje moeten geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets aanvaart, hoef je het nog niet te accepteren

Je kan een bepaalde situatie aanvaarden om de goede sfeer te behouden .

Terwijl je de situatie eigenlijk niet accepteerd maar geen andere keus hebt.

Maar dan kan je wel verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het trio uit de ontwikkelingspsycologie is:
1. (h)erkennen
2. aanvaarden (accepteren)
3. emanciperen.

Erkennen en herkennen zijn ongeveer hetzelfde: ik weet dat ik homo ben, maar bidt elke dag nog 'Lieve heer, laatr mij geen homo zijn'

Aanvaarden en accepteren) zijn ongeveer hetzelfde: Goed ik ben homo, maar ik laat het geen deel van mijn leven zijn. Zoals de christenen dat propageren. Het beste voorbeeld is de bekende priester Bodar

Emanciperen: OK, ik ben homo, en nu ga ik voor mijn rechten als mens opkomen. Noemen ze ook wel 'uit de kast komen'

Grappig is, dat alhoewel ik een voorbeekd geef uit eigen ervaring, dat marokkanen (e.a.) die hier zijn geboren dezelfde drie stappen moeten doen en daarin kunnen blijven steken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk kun je begrippen in vele contexten plaatsen.