In een veilige en liefdevolle omgeving leert een kind te vertrouwen, net zoals het kind andere dingen leert. Pa en ma zijn er als veilige basis, die vertrouw je en vanuit die veilige basis bekijk je de wereld.

Als we opgroeien merk je dat je niet kunt vertrouwen, omdat mensen niet te vertrouwen zijn. Je vertrouwt je niet meer toe en je bent en blijft op je hoede.

Toch wil je je partner, je familie, je vrienden vertrouwen en het liefst onvoorwaardelijk.
Voor sommige mensen is dat heel moeilijk, omdat door wat je meegemaakt hebt het niet meer kunt, je kan je niet toevertrouwen: "als het weer misgaat, het kost teveel pijn, je bespaart het je zelf liever".

En toch... hoe leer je het? In een klimaat van liefde en veiligheid, daar waar:
- jij mag zijn wie jij bent;
- jij fouten mag maken, mag vallen en opstaan;
- jij volkomen geaccepteerd wordt;
- jij je gevoelens mag tonen;
- je niet sterker of anders hoeft voor te doen dat je bent;
- jij jezelf niet hoeft te verkopen;
- jij jezelf niet hoeft op te poetsen om mooi te zijn, om daardoor geaccepteerd te worden;
- jij zwak mag zijn en niet altijd de sterke die het moet weten en op moet lossen.

Ik weet dat het kan, ik vertrouwde niemand, durfde mij aan niemand toe te vertrouwen en het kost mij nog moeite, maar... ik leer het door ergens te leven in het klimaat hierboven beschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met deze vraag ben ik mijn leven lang al bezig.
Het kleine restje vertrouwen dat ik in een select aantal mensen heb weten op te bouwen, heb ik geleerd op verschillende manieren.

Vertrouwen in een ander (of zelfs in een situatie) doe je door op jezelf te vertrouwen. Je "kiest" ervoor om op iets of iemand te vertrouwen, en wantrouwen doe je op dat moment enkel omdat je niet zeker bent of die keuze de juiste is geweest.
Eigenlijk kan dit enkel bevestigd worden op het moment dat er iets gebeurd, er iets op het spel komt te staan; is het vertrouwen dan waard geweest?

Vertrouwen is een zeer moeilijke kwestie.
Uiteraard kan vertrouwen ook met de jaren en ervaringen met mensen en situaties worden opgebouwd. Op die manier gaat het vanzelf; je merkt dat een bepaald persoon er hoe dan ook echt voor je is, je echt niet in de steek wordt gelaten, of die ene situatie je echt geen kwaad zal doen.

Vertrouwen kan beschadigd of aangesterkt worden, bewust of onbewust. Kies ervoor om op jezelf te vertrouwen en de keuzes te maken in het vertrouwen van anderen zonder te twijfelen of je eigen keuzes te wantrouwen.

Er zullen altijd mensen of dingen blijven bestaan die je pijn zullen doen of je vertrouwen zullen beschadigen, maar zolang je blijft geloven in dat het niet alles en iedereen 'zo' hoeft te zijn, stel je jezelf open om te leren vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk, als alles goed gaat, hoef je vertrouwen niet te leren. Baby's en kleine kinderen hebben een blind vertrouwen in alles en iedereen om hen heen.
Pas in de loop van je leven gebeuren er dingen die je vertrouwen kunnen beschamen, en hoewel dat op zich geen ramp hoeft te zijn, kan het in sommige gevallen ZO heftig verkeerd lopen, dat je niks en niemand meer kunt of durft te vertrouwen.

De enige manier om je normale vertrouwen dan weer terug te krijgen - dat echt niet blind hoeft te zijn - is toch door bij herhaling te proberen je over te geven en te constateren dat het lang niet altijd fout hoeft te gaan. Wanneer je je aangeleerde wantrouwen op alles en iedereen projecteert en niemand meer durft te vertrouwen, zul je uiteindelijk de mensen van je gaan vervreemden, met nog veel ernstiger gevolgen dan een incidenteel geschonden vertrouwen - dat er nu eenmaal gewoon bij hoort.

Er is een engels spreekwoord dat zegt : better to have loved and lost then yo never have loved at all. Dat geldt voor vertrouwen natuurlijk net zo sterk als voor liefde.

Een beetje reserve en terughoudendheid is goed. Maar van tijd tot tijd een beetje vertrouwen hebben in anderen is noodzakelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteindelijk is de basis van alle vetrouwen : zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertrouwen leer je niet...
Er zijn twee fundamentele wetten...
de eerste is de wetenschappelijke wet... Dat is de wet van oorzaak en gevolg... En die is bekend bij iedereen..
de tweede fundamentele wet is de spirituele wet... Dat is de wet van gevolg en oorzaak... Dus maak eerst het gevolg en dan komt de oorzaak... In het geval van vertrouwen... Wees vertrouwd en dan komt pas vertrouwen naar je toe...

Zo zit dat...

Leer het niet, probeer je vertrouwen te leren dan groeit wantrouwen... Dus wees vertrouwen en dan krijg je het ten deel... Dan pas is het voor jou in ervaring daar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies zoals puntkomma zegt; In een veilige en liefdevolle omgeving leert een kind te vertrouwen, net zoals het kind andere dingen leert. Pa en ma zijn er als veilige basis, die vertrouw je en vanuit die veilige basis bekijk je de wereld.

wanneer je die veilige basis niet hebt gehad zal het erg lastig zijn om anderen te vertrouwen. relaties zullen afgehouden worden en de weinige die toch opgebouwd worden zullen in het teken staan van angst om weer verlaten te worden. erg lastig en professionele hulp kan dan zeer wenselijk zijn.

wannneer je wel die veilige basis hebt gehad maar later in je leven teleurgesteld bent, is het al een heel ander verhaal. het basisvertrouwen is er dan in tegenstelling tot hierboven al wel. maar alsnog kan het erg lastig zijn om anderen te vertrouwen.

na wat deukjes heb ik zelf geleerd dat je leert vertrouwen door het te doen! klinkt simpel maar is erg lastig en gaat zeker niet zonder slag of stoot. in het leven wordt je vertrouwen nu eenmaal geschaad maar de draad weer oppakken en kijken naar wat je wel hebt heeft mij enorm geholpen.

Toegevoegd na 22 minuten:
vergeet ook de kracht van self fulfilling prophecy niet:

Binnen de klinische psychologie is het verschijnsel selffulfilling prophecy een bekend verschijnsel. Zo hebben volgens de cognitieve gedragstherapie mensen die lijden aan een klinische depressie of angststoornissen de neiging om negatieve voorspellingen te doen over zichzelf, de toekomst en de wereld om hen heen, die ze door een focus op negatieve gebeurtenissen in het algemeen vaak daadwerkelijk zien uitkomen. Een voorbeeld is de gedachte "De wereld is slecht, en het zal slecht aflopen met de mensheid". Iemand met een depressie zal daarna alleen maar bewijzen zien dat deze voorspelling inderdaad klopt. Binnen de cognitieve gedragstherapie wordt deze voorspelling vervolgens uitgedaagd en getest op zijn houdbaarheid, in de verwachting dat er een rationeler alternatief voor geformuleerd kan worden die minder depressief of angstig maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vertrouwen leer je door het te doen!