Waarom lijken mensen met een bril op ineens anders?

Je ziet gelijk een ander mens voor je. Het stomme is dus eindelijk dat die bril dat allemaal veroorzaakt.. zodra ze af zijn kan je een persoon veel beter waarnemen. Ik heb het idee dat een bril een obstakel is voor andere mensen en je daardoor niet in het geheel de persoon goed kan waarnemen.

Zijn er meerdere die daar ook zo overdenken of juist een hele andere mening hierover hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat dat komt doordat een bril lijnen om je ogen zet, die je kunt interpreteren als een bepaalde emotie. Sommige brillen zijn lief, andere streng.

Om dat uit te leggen... Je kent vast wel dat je naar een auto kijkt en dat de koplampen "lief kijken". Dat zijn vaak ronde koplampen op "vrouwenauto's". Ook zijn er auto's die gemeen kijken, omdat de koplampen uit rechte lijnen bestaan en aan de bovenkant schuin naar beneden lopen. Als boze wenkbrauwen.

Zo werkt dat volgens mij ook met brillen. De vorm van de bril bepaalt mede emotie die je uitstraalt als je de bril op zet. Daardoor lijkt iemand met een bril op soms heel anders dan iemand zonder bril. En daarom draagt mijn moeder liefst een bril zonder randen.

(Overigens kopen we blijkbaar het liefst een "gemeen kijkende auto" (zie bron). Ben benieuwd hoe dat met brillen zit!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat komt omdat je hersens denken in plaatjes, en niet in gedeeltes.
Je ziet een geheel, en niet een stukje.

Daarom is het ook zo krom dat brildragers zonder bril op de foto moeten voor hun paspoort.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor haar- en baarddracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die mensen lijken anders, omdat sommige delen van het gezicht gaan schuil achter een voorwerp... Vandaar...

En het is een vorm van oneerlijkheid... Als je vroeger een bril nodig had dan was je gehandicapt en gezien het feit dat de fittest overleeft, liep je dus gevaar omdat je gehandicapt was door het slechte zien... Nu kan men de boel aanpassen zodanig dat je toch goed ziet... Dus weer fit bent voor de jungle die de wereld nog steeds is...

:-))

Toegevoegd na 30 seconden:
Het is een inverse burka dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iemand altijd met bril hebt gekend en nu ineens geen bril meer draagt.

Je "slaat" iemands uiterlijk op, als dat dan ineens veranderd (bril op), is het wennen omdat je een "nieuwe" versie ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bril kan de uitstraling van je gezicht veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan een bril moet je ook vaak wennen. Verder trek de birl vaak de aandacht naar zich toe dus kun je iemand denk ik inderdaad minder goed waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat klopt maar ik vind dat met alles :wel of geen make-up,kort haar of lang haar,eigen kleur of een totaal andere kleur in iemands haren...allemaal factoren dat iemand totaal anders lijkt