De werkzame stof. Paracetamol bevat....paracetamol. En apsirine bevat acetyl salicylzuur. Ze hebben het zelfde effect, maar werken een beetje verschillend. Paracetamol is vooralsnog nog steeds de veiligste pijnstiller. Aspirine werkt bloedverdunnend, en kan maagklachten geven en is daarom niet voor iedereen geschikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

een paracetamol is beter voor je maag.
voor het verzorgen van de huid na het scheren is alleen echte aspirine geschikt.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aspirine doet het ook goed op jeugdpuistjes ; vanwege de salicylzuur, dat heeft een peelende werking. Zelfs een aspirientje in je voetenbad helpt tegen eelt !! Maar dat werkt niet met een paracetamolletje nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke, uit de bast van de wilg werdt vroeger aspirine gemaakt, dan zou wat wilgenbast in je bad ook moeten helpen?
Of thee drinken van wilgenbast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke, na het scheren? Ook voor mannen, hoe en wat? Heb naast al mijn andere beperkingen ook een problematische huid!
Rieneke1
14 jaar geleden
@peter,mijn raad was eigenlijk bedoeld voor de bikinilijn, maar kan natuurlijk ook op andere gebieden goed helpen.
ik heb geen zin in ingegroeide haartjes en ontstekinkjes.
na het scheren vermeng ik wat creme met verpulverde aspirine, en dat smeer ik goed in. @ed, in het bad zou wel moeten helpen denk ik, maar insmeren is effectiever lijkt me.
Aspirine werkt koortsverlagend, ontstekingsremmend en pijnstillend. Paracetamol werkt alleen koortsverlagend en pijnstillend. Aspirine geeft weer meer kans op optreden van maagproblemen. Langdurig en hoog gebruik van paracetamol kan leidden tot leverproblemen. (
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paracetamol wordt vaak aspirientje genoemd, maar is het niet.

In een paracetamolletje zit paracetamol als werkzame stof. In een aspirientje (de echte dan) zit aspirine als werkzame stof.

Beide hebben voor- en nadelen, hun sterke en zwakke kanten.

Voor algemeen gebruik is paracetamol beter en veiliger dan aspirine.

Overigens is paracetamol een kunstmatige stof (voor zover ik weet), en aspirine een natuurproduct.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, en aspirine heet eigenlijk acetylsalicylzuur. Dat is een variant van salicylzuur. Dat is genoemd naar de wilg (latijn: salix). Salicylzuur komt van nature voor in de bast van de wilg. Daarom kauwde men al eeuwen geleden op wilgenbast tegen pijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het algemeen is paracetamol veiliger.... totdat je ontdekt dat als je 10 paracetamolletjes of meer slikt, je acute leveruitval kan krijgen. Dan vind ik aspirine toch veiliger...
Cryofiel
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, één aspirientje is veiliger dan tien paracetamolletjes. Maar probeer geen tien aspirientjes te slikken - daar krijg je een acute maagzweer van. Ook niet prettig.
Paracetamol is geen bloedverdunner en veroorzaakt zo goed als geen maagklachten,terwijl aspirine dat wel doet. Ik gebruik dagelijks 100 mg ascal een aspirineachtige en ondervond daar veel maagklachten van,maar heb daar nu weer een medicatie voor die de klachten wegneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aspirine is een merknaam van tabletten die gemaakt worden van Acetylsalicylzuur, net als Aspro. Paracetamol is een andere stof die verkocht wordt onder merknamen, en een combinatie van die 2 is oa Chefarine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aspirine en paracetamol zijn allebei veelgebruikte pijnstillers. Aspirine wordt gebruikt als soortnaam voor de werkzame stof acetylsalicylzuur. Aspirine® van Bayer is in de loop der tijd steeds meer verworden van een merknaam naar een soortnaam voor deze werkzame stof. Aspirine werkt ook ontstekingremmend en koortswerend. www.aspirine.nl Paracetamol is het meestgebruikte pijnstillende en koortsverlagende middel ter wereld. Het kan afzonderlijk gebruikt worden, maar ook in combinatie met b.v. aspirine en/of cafeïne. Paracetamol wordt vrijwel altijd goed verdragen en geeft minder aanleiding tot maagklachten dan aspirine. De chemische formule van paracetamol, of eigenlijk van de werkzame stof acetaminophen is C8H9NO2 (N-acetyl-4-aminofenol). Omdat het patent op paracetamol inmiddels is verlopen, is paracetamol makkelijk en tegen lage kosten verkrijgbaar. Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Paracetamol Zowel paracetamol als acetylsalicylzuur zijn goede pijnstillers, maar acetylsalicylzuur geeft meer bijwerkingen (zoals maagklachten en bloedverdunning) dan paracetamol. Paracetamol verdient daarom de voorkeur; het is verkrijgbaar als tablet, capsule, drank of zetpil. Bron: www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz32.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paracetemol is voor volwassenen en een asperientje is meestal voor kinderen. Denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Voor kinderen kun je het beste de paracetamol zetpil gebruiken, ideaal!
Asperine is tegenwoordig synthetisch, dus nagemaakt äcetylsalicylzuur en aspirine is zeker niet beter voor kindjes! Gebruik bij kinderen met koorts geeft kans op syndroom van Reye!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het "nagemaakte" spul is identiek aan het natuurlijke spul. Zodanig, dat niemand het verschil kan zien tussen "natuurlijk" acetylsalicylzuur en "nagemaakt" acetylsalicylzuur. Het volledige verhaal is als volgt. Eerst werd ontdekt dat kauwen op wilgenbast helpt tegen hoofdpijn. Daarna werd ontdekt dat dit door salicylzuur kwam. Vervolgens ontdekte men dat een variant, acetylsalicylzuur, *nog* beter hielp. Men ging die variant dus kunstmatig maken. Dit was een prima innovatie. Jaren later kwam men er pas achter, dat ook die kunstmatig verbeterde variant in de natuur voorkomt. Men had dus, zonder het te weten, een natuurlijke stof nagemaakt.