Wat kun je doen tegen pijnlijke kloven in je handen?

Mijn man heeft erg veel last tijdens de wintermaanden van kloven in handen en hielen.Allerlei zalfjes helpen niet afdoende.Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
39.9K

Het beste antwoord

Kom ik weer met mijn vieze antwoorden, maar om de één of andere vage reden helpt het echt (bij wintervoeten trouwens ook) :
Was de handen met urine. Bij voorkeur ochtendurine, maar 's avonds voor het slapen gaan moet ook wel lukken. Eventueel wat katoenen handschoentjes aan, maar in elk geval niet afspoelen. Afdrogen mag wel. Na een paar dagen zal het minder worden.

Bij echte kloven is het vooral belangrijk dat de handen niet helemaal uitdrogen, dus veel smeren met vochtinbrengde cremeptjes. Middeltjes die bedoeld zijn tegen kloven in de voeten, willen ook voor de handen nog wel eens prima helpen.

Verder kun je buiten het beste handschoenen dragen van ongewassen of althans onbehandelde schapenwol, waar de lanoline (het wolvet) nog in zit. Dit kun je trouwens ook los krijgen en daar de handen mee insmeren (of de wollen handschoenen mee impregneren). Veel warmer dan leer of acryl ook trouwens. Moet je wel iemand hebben die wanten / handschoenen kan breien / haken en liefst zelf spint, dus dat is wel een lastige tip, maar hij werkt goed.

En last but nog least : blijf met je handen uit het (warme) water ! Dus afwassen en soppen beslist even aan een ander overlaten, en ook niet in de verleiding komen de handen met warm water en zeep te wassen. Niks droogt zo erg uit als water, en water met zeep al helemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé, Marleen, wat maak je me nou, niet afwassen !!!!?
Er zijn rubberen handschoenen, die werken perfect..
Zometeen geeft mijn mannetje er de brui aan ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft mijn moeder ook altijd geprobeerd ; die had vreselijke kloven in haar handen. Maar met rubberen handschoenen aan worden je handen net zo heet en - door zweten - ook net zo nat. Dus het scheelt wat inwerking van zeep, maar biedt onvoldoende bescherming tegen kloven, helaas. Je zou natuurlijk met koud water kunnen afwassen, maar of dat werkt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoef nooit af te wassen, sterker nog, ik màg niet mee afwassen.
Hij zegt altijd; 'Jij kookt en ik was af' Lief hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben verwend, ik heb een afwasmachine.....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hadden we in onze vorige ( eigen) woning ook, ik mis hem ondanks alles toch wel hoor.
Maar, we wonen hier tijdelijk en in onze volgende woning wil ik echt weer een vaatwasser :-)

Andere antwoorden (14)

preventief insmeren met vaseline.

als het eenmaal begint te kloven vet houden (weer die vaseline)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er zelf ook last van..Daarom gebruik ik, hoofdzakelijk in de wintermaanden, uierzalf. Bij mij werkt het afdoende.
Bijgevoegd de link naar het bedrijf waar je het kan bestellen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maarre dan kun je toch met die vette klavieren niets aanpakken of in het water zitten,of moet je dan steeds opnieuw insmeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het trekt in je ' klavieren' ; het blijft er niet bovenop liggen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dit is inderdaad de beste. "Wond- en spenenzalf" noemden we dat vroeger, toen kon je het alleen maar bij de dierenwinkel kopen. Als ik me niet vergis, is Bogena ook een 'dierenmerk'.
Ook voor schrale lippen ideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het ook kopen bij de Boerenbond-winkel.
Nahet insmeren kun je je handen goed afvegen met een tissue, je blijft dan niet kleven maar het blijft wel in de kloof zitten.
Kloven zijn pijnlijke, hardnekkige wonden in de huid die moeilijk genezen. Kloven ontstaan wanneer je huid extreem droog is. Water en zeep hebben een uitdrogend effect maar in de winter is de lucht extra droog buiten maar ook binnen (verwarming). Preventief kunnen luchtbevochtigers de droge lucht binnenshuis verminderen. Ook het herhaaldelijk inwrijven van de handen met een voedende, vocht-inbrengende crème en het aantal wasbeurten beperken kan kloven voorkomen. Hardnekkige kloven kan men behandelen met een genezende handcrème met vitamine A.

Winterhanden ontstaan ten gevolge van een abnormale reactie op de koude en een slechte bloed-circulatie. Er verschijnen helrode vlekken van wisselende grootte die zeer pijnlijk zijn en jeuken. De symptomen verergeren wanneer de koude handen te snel worden opgewarmd. De behandeling bestaat uit een aantal preventieve maatregelen. Zorg ervoor dat het bloed ongestoord naar de vingers kan stromen en dat de extremiteiten niet aan hevige temperatuurschommelingen worden onderworpen. Draag handschoenen !

Wisselbaden en massage stimuleren de bloedsomloop en kunnen ook preventief helpen. Wisselbaden : hou je handen 3 minuten in warm water, daarna 3 minuten in koud water om te eindigen met opnieuw 3 minuten in warm water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is maar één middel: Gehwol...

Blijf er met je handen vanaf en smeer alleen maar Gehwol...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawohl en zie verder mijn reactie op het antwoord van Nuke!
1 seconde lijm is hiervoor uitgevonden, maar zelf hou ik het bij vaseline.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herinner me van mijn moeder dat die altijd kamferzalf gebruikte tegen de kloven in haar handen. Stinkt een uur in de wind, maar hielp erg goed.
14 jaar geleden
Ik heb die kloven ook en zitten vooral op plekken waar eelt zit. Door de verdikking scheurt de huid ter plekke open waardoor een pijnlijke kloof ontstaat.

Naast de zalfjes die al genoemd zijn, is het belangrijk om de eelt eerst weg te vijlen. Dat is even niet zo lekker, maar helpt de genezing wel enorm kan ik uit ervaring melden.
14 jaar geleden
Mijn vriendin draagt s'nachts witte katoenen handschoenen (van die sinterklaas handschoentjes) omdat ze 's nachts haar kloven op haar handen wel een openhaalt. Overdag smeert ze met vette creme en probeert ze zo veel mogenlijk haar handen droog te houden. Ga eventueel na of je partner niet ergens éen allergie voor heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zweer bij Calendula zalf/crème.
Mijn kleindochter bv, had toen ze nog baby was vaak rode billen. Met de geijkte zalfjes ging het niet weg, ik heb haar een pot Calendula gekocht en met een dag zag ze al verbetering.
Te koop bij oa natuurwinkels, dan heb je hem wel puur.
Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zinkzalf helpt prima. Het is een betaalbaar middel die ook gebruikt wordt schrale babybillen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel simpel sudocreme!!!!!
echt waar dit spul werk fantastisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar koop je dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij de supermarkt of drogist.
suc 6 ermee!!!!
Niveau handcreme, heeft echt bijna een centimeter diepe kloof in mijn voet en een behoorlijke laag eelt van mijn handen weggehaald, duurt wel even maar als je elke ochten en avond en eventueel zelf een keer tussen de middag smeer is het binnen 2 a 3 maandjes helemaal weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de familie hebben vooral de vrouwen bij ons droge handen en bij sommige is dit verergerd tot kloven. Gelukkig hielp dit wel snel!

Katoenen handschoentjes kopen. 'S nachts voor het slapen gaan je handen insmeren met zeer vette handcrème of vaseline (werkt beter) en de handschoentjes aantrekken. Zo kan het de hele nacht intrekken, gaat het er niet vanaf en zit alles niet onder! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je handen na het wassen zorgvuldig afdrogen en insmeren met sudocreme of een andere vette creme dat voorkomt kloven en
voorkomen is beter dan genezen