Waarom word ik nu zenuwachtig over het feit dat ik echt ga stoppen met roken?

Enige tijd geleden heb ik besloten om aanstaande woensdag te stoppen met roken. Maar nu merk ik al een paar dagen dat ik steeds zenuwachtiger wordt over het feit dat ik ook echt ga stoppen...

Hoe komt dit? En waarom word ik zenuwachtig over het feit dat ik echt ga stoppen met roken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zenuwachtig? Steek er een op, zou ik zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suc-6 met stoppen.
Ben zelf nog steeds niet begonnen met stoppen. Ook omdat ik zenuwchtig word bij de gedachte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@knarfuz: Dat gebeurd vandaag en morgen echt nog wel... @Vics: Ik heb het om die reden ook al heel lang uitgesteld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak jezelf niet gek, Starbless : je hebt wel voor hetere vuren gestaan in je leven, en bent er beter en sterker
uitgekomen. Je kúnt het.......en je gaat het dóén !!!

Het beste antwoord

Wat goed van je Starbles, doorzetten meis.
Ik ben in april gestopt en had net als jij een dag met mezelf afgesproken om te gaan stoppen.
De dag ervoor heb ik de laatste sigaret uitgemaakt met de woorden: 'Zo dit was mijn laatste sigaret, en nu rook ik NIET meer"
Het is me tot op de dag van vandaag gelukt, tuurlijk heb je wel eens een moment dat je er een wilt roken en DENKT een sigaretje nodig te hebben...
Maar niet doen dan, klink makkelijk, maar dan ben je trots op jezelf als je het niet gedaan hebt.
Ik dènk er helemaal niet meer aan..
Als je het echt wilt gaat het je ook lukken, héél veel succes en laat het hier nog eens weten. :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was een aantal jaar terug al eens spontaan gestopt, omdat ik geen zin had om 's nachts in de stromende regen naar de pomp te lopen. Toch weer begonnen omdat ik in 2 maanden 20 kilo was aangekomen. En dat waren overigens mijn zuinigste maanden die ik ooit heb moeten doormaken. Dus dat kwam echt niet door het snoepen... Weet inmiddels dat je lichaam een dan een paniekreactie veroorzaakt, waar je niets aan kunt doen. Het lichaam reageerd op het feit dat stof A ontbreekt en dat B t/m Z te beperkt binnen komt. Dus het lichaam bouwd dan reserves op van wat al te beperkt binnen komt... Hoofdreden om te besluiten om te stoppen is dat het al met al 293 euro per maand kost. En daarvan gooi ik 1/3 tot de helft weg, omdat ik erg veel met water bezig ben i.v.m. mijn werk. En ik niet over een tijd mijn bedrijfje wil sluiten, omdat er een structureel te kort ontstaat... Verder mag ik bij mijn moeder in de auto, op de boot, in de hotels, in de restaurants en café's niet roken. Dus de vakantie is een ideaal moment om te stoppen... Ennuh... Op mijn 18de stak ik ooit mijn eerste sigaret op. 19 jaar later (morgen) geen één meer. NOOIT MEER!!!

Andere antwoorden (14)

Waarom woensdag pas?
Bespaar jezelf de zenuwen en begin gewoon nu op dit moment,je kan dat echt!
Veel sterkte hoor
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je het echt meent, daarom...

Ik wens je succes...

En neem even een andere gewoonte aan, een overbruggingsgewoonte en laat dan ook die overbruggingsgewoonte vallen als die werkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt zenuwachtig omdat je vooruit weet, dat je een moeilijke tijd gaat krijgen. Je leeft er naartoe en denkt nergens anders aan. Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed.
Maar dat kun je beter zonder dan met sigaret.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu heb ik zelf nooit gerookt en ben ik er dus ook nooit mee gestopt, maar ik denk dat ik me er wel iets bij kan voorstellen.

Wellicht heb je allerlei verhalen gehoord van andere mensen die gestopt zijn of bezig zijn te stoppen.
Misschien ben je bang voor de ontwenningsverschijnselen, die eventuele schommelingen van emoties die je kan krijgen, de stress die het zal veroorzaken.
Je weet, zoals eerder gezegd, dat het niet makkelijk zal worden, maar als je nooit eerder gestopt ben weet je ook niet hoe het dan precies zal zijn. Misschien is het daarom ook enige angst of zenuwen voor het onbekende.

Wat ook eventueel de oorzaak kan zijn is de angst dat het niet zal lukken; om te falen voor jezelf.

Zoals eerder gezegd; verzin iets om te doen in plaats van een sigaret, maar probeer dit iets geen negatieve gewoonte te laten zijn zoals bijvoorbeeld snoepen.

Je kan jezelf ook helpen door niet een methode aan te schaffen om te stoppen, zoals die nicotine pleisters, speciale kaugompjes of tabletjes.
Ik denk, uit ervaringen van mijn omgeving, dat dit het sowieso wel iets makkelijker kan maken.
Dat geeft je misschien ook nog het gevoel dat je echt een hulpmiddel hebt, alsof je het niet helemaal zelf zal hoeven doen.

Vergeet er ook niet over te praten met je vrienden; ook dit kan helpen je het zeker vol te laten houden.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt helemaal niet stoppen.

Je maakt je zorgen om al die vervelende dingen die gaan gebeuren waar je geen invloed op denkt te hebben.

Waarom wil je stoppen?
Waarom heb je dat een tijd geleden besloten op de komende woensdag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen wil ik wel echt stoppen... En daarbij is het komende woensdag de beste dag om te stoppen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik dit om privacy redenen niet nader zal toelichten...
Je wordt er onrustig en zenuwachtig van, omdat je er tegenop ziet.
Je vraagt je nu al af of je sterk genoeg zult zijn om de eindeloze hoeveelheid momenten van verlangen naar een peuk te kunnen overwinnen.
Ik vind het geweldig dat je hebt besloten om te stoppen.
En misschien is deze manier voor jou ook de beste.

Mijn persoonlijk is het (na 30 jaar roken) na vele mislukte pogingen pas ECHT gelukt om te stoppen op een volkomen onvoorzien moment:
Ik stond te roken, en moest opeens denken aan diverse mensen om mij heen die aan (keel)kanker lijden of aan kanker zijn gestorven. Ik keek naar die peuk, inhaleerde een keer heel diep en vroeg me heel bewust af of dat inhaleren nou zo lekker is dat ik er het risico van kanker en een afschuwelijke dood voor over heb....
En toen ging, zomaar opeens, de knop om.
Ik heb toen die halve sigaret weggegooid, en heb er NOOIT meer een aangeraakt.

Dat is nu ruim een jaar geleden.
Soms verlang ik enorm naar een sigaret! Ik weet dat dit waarschijnlijk levenslang is. Maar ik voel me veel gezonder, heb meer plezier in sporten, mijn huid is niet meer grauw, ik voel me frisser, en leef nu met meer vertrouwen op een gezonde oude dag...

Kortom: Je maakt je de zenuwen omdat je twijfelt aan je kunnen. Je kunt het! Maar misschien moet ook bij jou eerst de knop om, voordat je er ECHT klaar voor bent.
En misschien gaat het jou gewoon helemaal lukken! Wees daar dan trots op!
En lukt het dit keer niet: Wacht op die knop, want die komt echt wel!

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die knop is al eens spontaan om gegaan, maar ben toen na een tijdje toch weer begonnen... Deze keuze is weloverwogen genomen en heeft een relatief lange voorbereidingsperiode van het juiste moment. En dat is voor mij komende woensdag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok! Dan zou dit inderdaad voor jou wel eens de beste manier kunnen zijn! Je komt heel beslist over, en misschien komt daar dan toch je spanning vandaan: Je staat immers voor een belangrijk keerpunt in je leven!
Nogmaals: Heel veel succes!
Je maakt je nu al druk over het feit of je wel kan wat je wil.
Persoonlijk vind ik een bepaald moment kiezen om te stoppen (behalve als het dan direct is) een verkeerde uitgangspositie. Als je wil stoppen sta je daar ook voor 100% achter, maar nu proef ik er uit dat je tot woensdag nog te slap bent om nee te zeggen tegen sigaretten.
Zorg éérst voor de juiste motivatie en bepaal dan dan je stopt, jouw methode is bij voorbaat gedoemd te mislukken.
Overigens als je écht wil stoppen, contacteer dan eens een hypnotherapeut. Ik ken legio mensen die daar baat bij hebben gehad.
Zelf rook ik maar één keer en dat moment mag nog héél ver weg liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zal alleen de toekomst uit wijzen of mijn planning om te stoppen gedoemd is te mislukken...
Ten eerste heel verstandig dat je wilt stoppen!

Als je ECHT wilt stoppen, stop je direct! Als je plant om te stoppen met roken lukt het in 99% van de gevallen niet.
Als je het namelijk echt wilt, heb je geen angst, maar opluchting dat je gestopt bent!
De angst die je hebt is faalangst, je hebt terechte angst dat het niet gaat lukken!

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn antwoord klinkt negatiever als dat het bedoeld is hoor, maar ik spreek wel uit ervaring.

Ik wens je echt veel succes, en hoop dat jij wel bij de 1% hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed dat je gaat stoppen, complimenten daarvoor maar het is een lastige stap om te maken.
Alles wat je leuk, lekker vind of wat je op enigerwijze verlichting geeft kan verslavend werken. Zo ook roken natuurlijk. Als je stopt met roken ontneem je jezelf een uitweg op bepaalde momenten. Want even een sigaretje opsteken heeft vaak te maken met stress en even ontspannen door het roken.
Dus dat voelt terecht angstig dat je jezelf dat gaat ontzeggen, volkomen logisch, daarbij heb je besloten dat het nu vanaf woensdag echt moeten lukken. Je kunt wat jezelf betreft niet terug nu, ook een reden om je angstig ge gaan voelen, je moet een prestatie gaan leveren die niet makkelijk is.
Probeer in kleine stapjes te denken. Zo van als ik de woensdagmorgen nu maar door kom, en daarna evenzo voor de middag en de avond. En opeens is het woensdagavond en heb je een dag niet gerookt. Pak de volgend dag hetzelfde aan en je zult zien, langzaam wordt het makkelijker.
Zoek een alternatief voor de sigaret.
Eet iets, liefst iets magers, drink wat water, ga even lopen, los een puzzel op, buig je over een vraag op GV.
Kook iets heel lekkers, wat heel veel aandacht vraagt.
Je zult jezelf moeten entertainen, want je moet afleiding zoeken voor het gemis van de sigaret.
Je kunt ook stug doorgaan en net doen of het niet uitmaakt dat je bent gestopt, maar daarmee neem jezelf en het feit dat je roken lekker vindt niet serieus. Dus besteed er aandacht aan en neem er de tijd voor.
Heel, heel veel succes ermee!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rook niet als ik in bed lig. Dus dan zou ik bedlederig moeten worden... Je mag van mij aannemen dat het plan om te stoppen al zeker een jaar speelt. Maar dat komende woensdag 0:00:00 uur hier echt een definitief einde aan het roken komt. Of zoveel eerder als dat ik in bed lig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, hartstikke veel succes dan voor als je buiten je bed bent, want dan zal het erop aankomen. Ik duim voor je.
Tsja, iedere roker wil eigenlijk wel stoppen, maar toch doen ze het niet (als je hieraan tijfelt, moet je ze maar eens vragen wat ze zouden doen als ze terug konden gaan naar de tijd dat ze niet rookten).

En jij wilt dat natuurlijk ook. Probleem is alleen dat je er nog niet klaar voor bent. Je bent zenuwachtig, omdat je bang bent dat je wat opgeeft, en dat het leven minder prettig zal zijn wanneer je niet meer mag roken.

De waarheid is gelukkig dat het leven veel leuker is als je niet meer rookt (ik kan het, als jarenlang pakje-per-dag ex-roker weten).

Het enige waar je je waarschijnlijk zorgen over maakt, zijn de eerste dagen, wanneer je nog wat ontwenningsverschijnselen hebt. Deze zijn redelijk licht van aard (goed verkouden zijn voelt slechter), maar kunnen een behoorlijke impact op je onderbewuste hebben.

Om dit laatste enigszins te vermijden, raad ik je aan om een het boek van Allen Carr 'Stoppen met roken' te lezen. Je kunt stevig doorpaffen tot je het boek uithebt, en het bereidt je geestelijk voor op het moment dat je stopt.

Voor mij werkte het in ieder geval (nadat ik daarvoor al enkele keren een mislukte stoppoging had ondernomen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verslaving aan roken is als een duiveltje, die nu nerveus gaat worden, er ontstaat nu een tweestrijd tussen je verstand en het duiveltje en die strijd is zo maar niet gestreden.
Roken kalmeert je zenuwen en geeft je rust, het vooruitzicht dat je dat straks moet missen maakt je juist nerveus, je loopt dus op de feiten vooruit.
Het zijn de gebruikelijke spanningen voor een gevecht.
Een gevecht met je zelf.
Je gaat dus je vakantie in zonder te roken!
Een goed gekozen moment.

En blijf op het goede pad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij snapt het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezegd!
kijk het is een verslaving die grotendeels in je hoofd afspeeld,nu weet je zelf dat je gaat stoppen en dus maakt je lichaam zich daar nu al druk over omdat stoppen met een verslaving toch heel zwaar is met de nodige afkickverschijnselen bij de meeste,en je zit daar nu al tegenop om dat te ondergaan.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het stoppen voor jou een belangrijke beslissing is,ben je er zenuwachtig over! Heel normale zaak hoor. Ik hoop voor je dat het gaat lukken,want uit gezondsheidsoogpunt is dat zonder meer beter dan doorgaan
met roken. De zenuwachtigheid is misschien ook wel te verklaren,omdat je bang bent het misschien niet vol te houden! Hoe het ook zij,Blessie ik wens je veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stop meer om financiële redenen. Want loop nu constant achter de feiten aan, omdat ik zo nodig 2 pakjes per dag moet roken.:D Ik ben overigens niet bang dat ik het niet ga volhouden. Want ik ben er juist zeker van dat ik het wel ga volhouden... En dat het beter is voor de gezondheid is een prettige bijkomstigheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het financiële aspect is natuurlijk ook belangrijk,maar als ik jou was(maar dat ben ik niet) maakte ik van de bijkomstigheid een hoofdzaak. Wanneer vertrekken jullie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over een paar pakjes;-)
Doe niet zo slap! Ik ben een maandagmorgen gestopt (30 jaar geleden) omdat ik die maandag zoveel last van mijn keel had. Ik rookte 3 pakjes per dag. Ik dacht dat het mioeilijk zou zijn, nadat ik al een kleine 30 jaar gerookt had. Niet is minder waar. Het is helemaal geen inspanning: je moet alleen willen enn je moet doen wat je wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik dat laatste nu al 37 jaar doen. minus 2 dagen dan...