Hoe veel kerrn moet je bij een accupuncturist gaan om effect te bekomen?

Ik ben 4 Keer geweest...geen verandering van mijn pijnklachten... Dokter zegt dat ik pas na de 5de behandeling een licht resultaat kan verwachten.....

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die dokter is zeker dezelfde als de acupuncturist?
doralien
12 jaar geleden
Ja een "echte" chinese professor dr accupuncturist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste deel van acupunctuur werkt gewoon niet, hou daar rekening mee. Slechts een klein deel van de behandelingen heeft wel baat. De rest werkt hooguit als jij er volledig van bent overtuigd dat 't heeft gewerkt (placebo).
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Daarnaast werkt het placebo-effect ook bij mensen die van mening zijn dat ze niet speciaal geloven - sterker nog, het blijkt zelfs bij ongelovigen te werken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, als het technisch gezien niet werkt, maar er treed toch een verbetering op, dan zit die verbetering in feite toch tussen de oren en kun je stellen dat die persoon erin gelooft?
Cryofiel
12 jaar geleden
In die zin kun je inderdaad zeggen dat die persoon erin gelooft. Maar dat is niet altijd het letterlijk geloven dat het werkt. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat jij niet in acupunctuur gelooft. Sterker nog, dat je zelfs gelooft dat het NIET werkt ("geloven dat het niet werkt" is sterker dan "niet geloven dat het werkt"). Toch is het mogelijk dat ook jij baat hebt bij een acupunctuurbehandeling. Ook als je ervan overtuigd bent dat het onzin is. Puur het feit dat iemand in een witte jas, die met medische instrumenten in de weer is, die daarbij ernstig kijkt, en die alle aandacht voor jou en jouw situatie heeft, is al voldoende om jouw zelfgenezende proces in werking te zetten. Daar komen nu al die verhalen vandaan van mensen die zeggen "probeer het nu gewoon eens, dan zul je ervaren dat het werkt".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die specifieke setting had ik 't nog niet bekeken. Dat zou inderdaad ook kunnen.

Het beste antwoord

Acupunctuur werkt niet. Tot die conclusie komt het Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) in België. Het centrum worstelde zich door honderden wetenschappelijke studies naar de werkzaamheid van acupunctuur. De conclusie lijkt klip en klaar: acupunctuur heeft geen enkel meetbaar effect dat een ziekteproces beïnvloedt.

Er is één uitzondering: bij lage rugpijn kan het een licht pijnstillend effect hebben, maar dat is van korte duur. Bij andere problemen is de werking niet bewezen.

Toch werkt het voor sommige zieken beter dan ‘niets’ doen, concludeert het kenniscentrum. Het inbrengen van naalden veroorzaakt namelijk een sterk placebo-effect, waar je ze ook prikt. Volgens het KCE is dan ook het grootste voordeel van acupunctuur dat je er lekker van ontspant.
fremar
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dikke plus - superhelder omschreven wat de stand van kennis is!
Cryofiel
12 jaar geleden
Toevoeging: het maakt geen fluit uit *waar* je prikt. Die meridianen waar acupuncturisten zo graag van uitgaan, blijken puur theoretische bedenksels te zijn. Dit is getest door acupuncturisten op een "meridiaan" te laten prikken waardoor de klachten juist zouden moeten verergeren. Wat bleek: ook bij die patiënten waarbij de verkeerde meridiaan was aangeprikt, werden de klachten minder. Die meridianen zijn dus onzin. Het gaat erom *dat* je geprikt wordt; *waar* je wordt geprikt, is niet relevant. Lees ook
http://science.slashdot.org/article.pl?sid=10/05/31/0125223 . Daar staat dat al dat geprik wellicht een lichaamseigen pijnstiller vrijmaakt, en dat dat wel eens de oorzaak kan zijn dat mensen minder pijn ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel, het doet mij ook denken aan het onderzoek van de effectiviteit van diverse soorten psychotherapie. Daarin bleek geen verschil. Wat wel uitmaakte is de relatie met de behandelaar. Mijn conclusie is dus dat het in feite om vertrouwen en overgave gaat, aandacht.
Dat geeft rust en vermindert stress. Ditzelfde effect is er bij homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen, lijkt mij. Als je de behandelaar vertrouwt, komen prettige stoffen in je bloed.
Dit kun je trouwens ook bereiken met sport en met seks.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nu alleen nog zorgen dat je de homeopaat en de seks niet met elkaar combineert...

Andere antwoorden (3)

Afhankelijk van de aard van de aandoening zal je meer of minder behandelingen nodig hebben om beterschap te bekomen. Hoe acuter een klacht, hoe sneller je resultaat kan hebben.

Om bij chronische aandoeningen met acupunctuur resultaat te hebben moet de behandeling regelmatig gebeuren. In het begin van de behandeling kan dat 1 of 2 keer per week zijn, later 1 keer in de maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Acupunctuur kan NIET helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar. Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en een klein deel bleek wel te werken. (Maar het overgrote deel dus niet.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad. Acupunctuur heeft, in sommige gevallen, een heel klein positief effect - en dan bedoel ik dus een effect dat net een pietsje groter is dan puur het placebo-effect. In alle overige gevallen helpt acupunctuur natuurlijk ook, puur vanwege dat enorm sterke placebo-effect.
Het aantal malen dat je een behandeling moet ondergaan, voordat je verbetering van de klachten bemerkt, hangt vooral af van de prijs die je moet betalen.

Ook helpt het, als je contact afrekent, en het helpt nog meer, als de ziektekostenverzekering geen vergoeding geeft.

De verklaring hiervan is te vinden in het zelfgenezend vermogen van het lichaam: dat wordt namelijk geprikkeld door hoge rekeningen.

Vaak is het aantal behandelingen dus gelijk aan het nummer van de allerlaatste behandeling.