Wanneer is je suiker echt gevaarlijk hoog?

Ik heb gisteravond rond 21.00 uur voor het laatst een beetje chips gegeten en om 11.30 uur voor het slapen gaan geprikt, en toen was het 9 mmol. Vanmorgen heb ik om 7.15 uur nuchter geprikt en toen was het 9.1 mmol.

Ik had vorige week eigenlijk een afspraak met de dokter hiervoor maar die heb ik nog even uitgesteld omdat het potje met teststrips op de grond was gevallen, en ik een paar dagen niet geprikt had voordat ik nieuwe had. En ik wil graag een groter overzicht over een langere termijn.

Gisteravond had ik om 8.15 uur -2 uur na het eten- 7.8 mmol dus dat was wel weer netjes. Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. Nog even doorprikken voor een beter overzicht of toch eerder naar de huisarts? Wanneer is je suiker echt gevaarlijk hoog?

Toegevoegd na 2 minuten:
11.30 en 8.15 = 23.30 en 20.15

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.5K

Het beste antwoord

Hoe hoog de bloedglucosewaarden precies moeten zijn en onder welke omstandigheden die metingen moeten worden gedaan is internationaal vastgelegd in afspraken, die per land soms iets kunnen verschillen. De continue hyperglykemie veroorzaakt, als hij hoog genoeg is, glucosurie (suikerverlies via de urine) wat in ernstige gevallen een merkbare polyurie (veel urineren) zowel als polydipsie (veel drinken) ten gevolge heeft. Uiteindelijk kan een langdurige hyperglykemie of een te hoge hyperglykemie leiden tot coma als dit niet op tijd herkend en behandeld wordt

Veel mensen met "lichte" type 2 diabetes zijn geheel of nagenoeg symptoomloos.
Veel plassen en veel drinken treedt op bij hoge tot zeer hoge bloedglucosewaarden (boven de 13 mmol/l)
De meest acute complicatie is keto-acidose. Hierbij treedt verzuring op in alle weefsels en organen, wat misselijkheid en soms braken tot gevolg heeft (dit begint bij 17 mmol/l en hoger)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Normaal tot 5.6 nuchter tot 7.8 niet nuchter
Gestoord vanaf 5.6 tot 6.0 nuchter
Diabetes Mellitus vanaf 6.0 nuchter vanaf 11.0 nietnuchter
Ivana
12 jaar geleden
Je hebt in ieder geval duidelijk diabetes (maar dat wist je al), en ja, dat beetje schommelen hoort gewoon bij type II. De waarden die je noemt echter zijn hoewel verhoogd, niet schrikbarend hoog.

Pas als je suiker langdurig boven de 10 a 11 mmol/dl is, ook nuchter, krijg je secundaire klachten. En ja, dat je bij het opstaan ongeveer dezelfde waarde hebt als hij het inslapen is ook niet heel gek, want 's nachts beweeg je te weinig, en beweging is DE manier om je bloedsuiker te laten zakken - met of zonder medicijnen. Ook het letten op de glycemische waarde van je voedsel kan te hoge pieken voorkomen.

Het belangrijkste is je zogenaamde HGa1-waarde ; de gemiddelde nuchtere bloedsuiker gemeten over drie maanden. (Op één of andere manier kunnen ze dat meten in je bloed). Daarvoor zou je zeker eens in de drie maanden bij de huisarts langs moeten ; op basis daarvan kan ook bepaald worden of je meer, minder of andere medicijnen moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik van mijn internist heb begrepen ligt de drempel bij 10, zelf heb ik diabetes type 1 met antistoffen tegen insuline dus heb regelmatig hoge waardes (tussen 30 en 40) maar na 11 jaar nog steeds geen last van complicaties Maar dat is meer uitzondering dan regel.