Als je astma hebt, is roken zeer onverstandig. Rook prikkelt de luchtwegen en dat heeft verschillende gevolgen: je luchtwegen worden gevoeliger voor andere prikkels en trekken steeds vaker samen. Het slijmvlies van de luchtwegen is voortdurend (chronisch) ontstoken. Je longen raken daardoor steeds meer beschadigd. Je krijgt steeds meer last van benauwdheid, hoesten en het opgeven van slijm. Astmamedicijnen gaan steeds minder goed werken. Ook kan COPD ontstaan. Bij COPD zijn de kleine vertakkingen van de luchtwegen blijvend beschadigd en vernauwd.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor mensen met astma is roken extra schadelijk voor de gezondheid. Roken versnelt de verslechtering van de longfunctie bij iemand met astma, zorgt dat de astmaklachten verergeren en maakt dat behandeling van astma minder effectief is.

Ook leidt het roken tot de aanmaak van meer slijm in de longen, wat de luchtwegen kan doen verstoppen. Door de prikkeling van rook worden de luchtwegen ook gevoeliger voor andere prikkels. Als gevolg hiervan heeft iemand met astma die rookt meer last van benauwdheid, hoesten en het opgeven van slijm.

Ook reageren mensen met astma die roken minder goed op medicijnen. Uiteindelijk treedt er blijvende schade op aan de longen en is er een hoger risico op het ontwikkelen van COPD.