Kun je akelig dromen voorkomen?

Ik heb daar best vaak last van en als ik dan wakker word en daarna opnieuw in slaap val, droom ik meestal weer wat vervelends.. vannacht to 5x toe... allemaal verschillende maar niets was leuk... Word er helemaal down van wakker en krijg ze maar moeilijk uit het hoofd... Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Hoi. Dat komt door het zuurstof gehalte. Als je veel nachtmerries hebt en eventueel veel zweet krijg je te weinig zuurstof binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat nog wat meer uit te leggen? Ik zweet nl. wel als een otter 's nachts..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn arts zei dat als je te weinig zuurstof inademt snachts, je erg veel gaat transpireren en veel nachtmerries krijgt. ook een van de symptomen is dat je met hoofdpijn opstaat. (meestal die gene die naar een paar minuten weer weg gaat)
Het kan o.a. door het gewicht zijn, maar ook door andere dingen zoals longproblemen of als je gewoon een benauwde kamer hebt. misschien raampje open en/of op je rug in slaap vallen met je hoofd iets om hoog, deuren open oid. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga hier mee aan de slag..dank je!

Andere antwoorden (8)

Nee dat kun je niet, helaas, was het maar zo... Je kunt wel leren van je dromen, en dat mag zelfs...
En door begrip kom je verder...

Besef dat dromen bedrog zijn, net als de wereld waarin we leven allemaal bedrog is... Dit beseffen leidt tot afstand en afstand leidt tot begrip, leidt tot meditatie, leidt tot stilte...

Als je ziet waarom jij deze dromen moet dromen, dan kom je verder... Dus leer ervan... Je hoeft een les alleen maar te volgen omdat je het niet weet... Weet je het dan krijg je andere lessen... Die je dan weer moet leren enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is herkenbaar !Ik heb dergelijke ervaringen als ik in slaap val op mijn rug ,daar kwam ik zelf achter.Maar het lastige ervan dat ik in mijn slaap op mijn rug ga liggen.Dus toen legde ik een kussen tegen mijn rug ,zodat ik op mijn zij bleef liggen.Maar soms werd ik wakker op mijn andere zij of toch weer op mijn rug en lag het kussen op de grond.Ik weet niet of je graag leest ,ik lees nu tegenwoordig voor het slapen ,en dat gaat redelijk.Maar dromen hoort volgens mij bij een persoon ,ik droom altijd en mijn man nooit zegt hij.Volgens mij kan je het niet helemaal voorkomen.Dat het lastig is begrijp ik heel goed.Soms kan een nare droom je de hele dag bezig houden en heb je een er een naar gevoel bij alsof het echt is gebeurd.sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt daar een punt.. ik word altijd op mijn rug wakker als ik zo droom.. zal eens gaan proberen met een kussen..!
Zorg in elk geval dat je 4 uur voor je gaat slapen gegeten hebt. Als je later eet kan zich dat wreken in je slaap. Stel jezelf doelen voor die dag die haalbaar zijn en zorg dat je ze dan ook aan het einde van de dag afgerond hebt. Open eindjes helpen ook niet namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dromen gaan meestal meestal zaken die je overdag zijn blijven liggen.
Zaken waar je overdag over hebt lopen piekeren gaan s'nachts gewoon verder.
Je kan je zelf aan leren controlle te krijgen over je dromen zelf, dan kan je het sturen of zelfs afbreken.
Het zal voor jou niet makkelijk zijn dit te leren, gezien je karakter, maar iets wat je graag wilt, kan je ook.
Probeer overdag innerlijke rust te krijgen, sluit zaken af voor dat je gaat slapen, of stel het denken hierover ,even uit tot de volgende dag.
Lig je al in bed te piekeren voor dat je gaat slapen , dan gaat het vaak mis en komen de dromen.
Wordt er bewust van dat je het zelf veroorzaakt en probeer er dan beter mee om te gaan.
Heel moeilijk hoor, maar als je het echt wil kan het werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we dat zelf zouden kunnen besturen,dan waren er nooit akelige dromen,maar helaas! Nee ik geloof niet dat we invloed op onze dromen kunnen uitoefenen, dus we moeten het maar voor lief nemen,hoe rot we er ons soms ook door voelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je een dromenvanger ophangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dingen die je overdag meemaakt zorgen ervoor dat je 's nachts onrustig bent, ook in je slaap. Als vanzelf komen dan nare dromen waar je nog onrustiger van wordt wat er weer voor zorgt dat je nog engere dromen krijgt.

Het is heel belangrijk dat je voor dat je gaat slapen tot rust komt. Vraag je af wat je ontspannen maakt. Voor de een is dat een glas warme melk, voor de ander een rustig muziekje of een praatprogramma op de radio. Soms is het goed een ontspanningsoefening te doen in je bed als je gaat slapen. Bij het tot rust komen vlak voor dat je gaat slapen is het belangrijk dat je je realiseert dat je mag slapen. Dat je recht hebt op rust, dat de volgende dag ervoor is om dingen te regelen, maar niet de nacht.

Misschien zijn er dingen waar je je overdag druk over maakt, wat doorwerkt in je lichaam 's nachts. Deze komen misschien tot uiting in je dromen. Overdag heb je dus de tijd om daar wat aan te doen.

Mocht je toch nare dromen krijgen, en je wordt er wakker van, realiseer je dat het vooral je lichaam is die dromen maakt, niet je persoon. Je dromen zeggen veel over hoe gespannen of hoe ontspannen je lichaam is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had ook een periode waarin ik ontzettend veel nachtmerries had en kletsnat van het zweet wakker werd. Ik durfde haast niet meer te gaan slapen en ging daarom iedere avond in bed lezen, tv kijken of een praatprogramma op de radio luisteren inplaats van meteen het moede hoofd neer te leggen. Dat heeft enorm geholpen. Soms nog wel eens een droom met een onaangename sfeer, maar geen nachtmerries meer en ik zweet ook niet meer zo abnormaal. Nu vind ik het weer plezierig om naar bed te gaan.

Het komt denk ik doordat je gedachten als je inslaapt dan nog zijn bij wat je gelezen, gezien of gehoord hebt en niet bij de problemen, zorgen en de dagelijkse struggle for life.