Hoe zorgt de anticonceptiepil ervoor dat je een andere partnerkeuze maakt?

Na wat artikelen te hebben gelezen over de anticonceptiepil heb ik nergens kunnen lezen dat deze je reukvermogen beïnvloed. Of ook wel, dat het zodanig beïnvloed dat je daardoor een andere partner kiest. Waardoor zou dit moeten worden veroorzaakt? Heeft het niet vooral met de psyche van de vrouw te maken en de tijd van ovuleren? Ik bedoel, vrijgezelle vrouwen die de pil slikken denken vaak heel anders over sex dan niet-vrijgezelle vrouwen die de pil slikken. Maar daar gaat het in de artikelen niet over. Ik ben heel erg benieuwd hoe het zou kunnen (medisch onderbouwd met een duidelijk wetenschappelijk artikel) dat de anticonceptiepil het reuk vermogen en dus je partner keuze beïnvloed. Ik zit er zelf niet op te wachten dat ik mijn manlief moet verlaten over een aantal jaren omdat ik met de pil stop en hem daardoor niet meer aantrekklijk vind ruiken. Dit is toch achterlijk? Ik maak me best zorgen dus ik hoop dat iemand mijn goed onderbouwende medische informatie kan geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Want ik heb gelezen dat het alleen je hypofyse voor de gek houdt waar de hormonen vandaan komen. Ze vertellen alleen dat die geen hormonen meer moet afgeven. Lijkt me sterk dat daardoor je reuk systeem en partnerkeuze door de war van ligt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Je partner keuze gaat lijkt mij wel dieper als een anticonseptiepilletje .Dat is het enige wat ik erover kwijt kan.Dit is ook een vraag voor een arts vind ik.Zeker als je het medisch onderbouwt uit gelegd wil hebben.succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan dat de anticonceptiepil ervoor zorgt dat je een andere partnerkeuze maakt?

Het is niet zo...

De pil die doet een aantal zaken met je, zaken die je wil , maar ook helaas zaken die je niet wil... Zaken die je wil is dat je niet zwanger wordt... Zaken die je niet wil is dat je seksueel anders reageert op de ander omdat je de pil slikt... Het een kan niet zonder het ander... Er is niets zonder tegendeel, dus elk voordeel heb zijn nadeel...

Dus zo zit het nu eenmaal en daar verander je niets aan...

Jij slikt de pil, dus je wil niet zwanger raken, so far so good...
Maar dan ga je nadenken over is die man wel de goede keuze, nu ik de pil slik en mijn lichaam voor de gek houdt enz enz enz...

Waar begin je te kijken naar deze zaak... Bij de pil en wat die teweeg brengt of nog basaler, waarom wil ik geen kinderen bij die man... Is het zo dat ik überhaupt geen kinderen wil, of is het zo dat ik geen kinderen wil bij die man en wil ik ze eigenlijk wel, maar dan van een andere man...

Wil je wel kinderen, maar niet bij die man en ik gebruik de pil om geen kinderen bij de man, die ik momenteel mijn partner noem, dan is dat nog basaler om naar te kijken...
Dan doet die reuk en andere zaken er even minder toe...

Mijn mening is als je wel kinderen wilt, maar niet bij de man waar ik momenteel een relatie mee heb, moet je dan wel doorgaan met die man... Ik denk van niet... Is er een kinderwens bij jou en er is een no go bij die man, dan zou ik toch eens goed nadenken... Want hoe ouder ik wordt, hoe lastiger en nijpender dit probleem wordt...

Dit is wellicht niet het antwoord waar je specifiek om gevraagd hebt, maar het kan wel een licht werpen op beter inzicht in je werkelijke stand van zaken, want je hebt nogal wat vragen gesteld die hierover gaan en het heeft nog niet geleidt tot oplossing... Vandaar dat ik vraag om nog basaler te gaan kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waar begin je te kijken naar deze zaak… Bij de pil en wat die teweeg brengt of nog basaler, waarom wil ik geen kinderen bij die man… Is het zo dat ik überhaupt geen kinderen wil, of is het zo dat ik geen kinderen wil bij die man en wil ik ze eigenlijk wel, maar dan van een andere man…" Wat is dit nou voor een onzin? Probeer je Theebeker soms een probleem aan te praten? Dat je niet meteen begint te fokken als je de man leert kennen met wie je oud wilt worden, is iets héél anders dan liever met een andere man kinderen willen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo.. je heb wel gelijk. Maar even voor de duidelijkheid.. hij praat mij geen probleem aan.. ik hou me hoofd koel om het zo te zeggen. Ik ben alleen heel erg benieuwd waar ze dit op baseren .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ... Theebeker snapte me wel... Dan ga ik niet in op je reactie... Zij stelde de vraag...
Theebeker, volgens mij neem je dit alles véél te serieus. Er zijn heel veel factoren van invloed op wie je kiest als partner. De dingen waar jij nu op focust zijn daar een klein deel van. En dan zelfs voornamelijk het héél l;eine gedeelte dat te maken heeft wie je bij een eerste ontmoeting aantrekkelijk vindt als sekspartner (niet hetzelfde als levenspartner!)

Hoe je je zelf gedraagt en in hoeverre je bij een eerste ontmoeting denkt 'hm, jammie' wordt o.a. beïnvloed door het moment in je cyclus. Rond de eisprong kleden vrouwen zich bijvoorbeeld gemiddeld wat bloter als ze uitgaan (ben de bron hiervoor jammer genoeg kwijt, het was naar ik meen een Duits onderzoek), en hebben ze wat eerder en bij andere/meer mannen dat 'jammie' gevoel.

Slik je de pil, dan heb je geen eisprong met de hormonen die daarbij horen. Slik je de pil niet, dan heb je het grootste deel van de maand óók geen eisprong met de hormonen die daarbij horen. Zou dat betekenen dat je het grootste deel van de maand op de 'verkeerde' mannen valt? Nee toch?

Gelukkig speelt bij mensen véél meer mee in de partnerkeuze dan alleen het 'jammie' gevoel als je een lekker hapje ziet. Dan zou niemand een levenspartner kunnen kiezen, want er zijn zoveel lekkere hapjes in de wereld. Met wie je lang niet allemaal samen zou willen leven.

En maak je geen zorgen voor wanneer je stopt met de pil. Ik ken helemaal geen gegevens die erop wijzen dat vrouwen hun man op dat moment ineens niet meer aantrekkelijk vinden. Of hem ineens vinden stinken. Denk je niet dat zoiets opvallends al lang bekend zou zijn?

Als het stoppen met de pil al invloed heeft op je relatie, is dat waarschijnlijk dat je seksdrive in het algemeen wat hoger wordt, in het bijzonder wat meer zal stijgen en dalen onder invloed van je cyclus, en dat je rond je menstruatie wat emotioneler zal zijn. En die man van je vind je ongetwijfeld net zo lekker als nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, thnx.
Je heb gelijk, alleen kijk waar ik dus over na-denk is het feit dat het toch wel heel erg opvalt in dat onderzoek dat ze op mensen vallen met dezelfde mhc-genen. Dat is waar ik me zo over verbaas. Één vraag.. je zegt net dat als je de pil niet slikt dat je mannen dan als een lekker jammie.. hapje gaat zien zeg maar. Is dit wanneer je de pil slikt niet dan? of is dit ook zo maar in mindere mate? Want dan zou het zo kunnen zijn dat als je de pil niet meer gaat slikken andere mannen ineens veel aantrekkelijker kan gaan vinden. Of is dit in jou ogen niet waar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik heb het alleen over gradaties! Het is *niet* zo dat je mannen niet aantrekkelijk vindt als je de pil slikt. Het is alleen zo dat als je de pil niet slikt, je cyclus hierbij óók een rol speelt. Om het heel plat te zeggen: als je ovuleert, ben je wat geiler. Dat wil niet zeggen dat je niet geil bent als je niet ovuleert, of dat nou is omdat je in een andere fase van je cyclus zit of omdat je de pil slikt. Het belangrijste aan mijn verhaal: je moet bij deze materie niet denken in termen van *oorzaak* (wel of niet de pil slikken bepaalt namelijk niet welke partner je kiest) maar in termen van *invloed* (hormonen hebben, naast allerlei andere factoren, zoals persoonlijkheid, *invloed* op seksuele aantrekking).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké.. maar omdat ze het hadden over de mhc genen , dat je meer aangetrokken voelt tot mannen die qua mhc veel van je verschillen als je de pil niet slikt en dat je meer aangetrokken voelt tot mensen die veel vergelijkbare mhc genen hebben als je de pil slikt. Dat is zeg maar het punt, of had je dat ookal mee gerekend in het antworden van mijn vraag? Want ze zeggen dat mensen die de pil slikken het verschil niet ruiken of eerder aangetrokken voelen tot mensen met dezelfde mhc genen. Heb jij het onderzoek zelf ook gelezen?
Even een antwoord uit mijn homo-ervaring: In Thailand vrijen de jongens niet graag met een Westerse jongen, omdat hij vlees eet en daardoor is de lichaamsgeur anders. Maar dat is niet prohibitief. Ik vrij niet met een neger, omdat zijn lichaamsgeur mij niet aangenaam overkomt, en dit is wel prohibitief.

Als een anticonceptiepil jouw lichaamsgeur verandert, ik weet dat niet, dan zal de ene jongen dat als prohibitief ervaren maar de andere jongen weer niet. Hangt ook af van hoe belangrijk geur wordt ervaren.

Jij suggereert, dat jij een andere partnerkeuze maakt als jij een anticonceptiepil gebruikt, maar dat lijkt mij onzin, als jouw vriendin dat doen, dan is het mogelijk wel waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat dit niet direct rekening houd met de reuk.

Uit onderzoek bij bonobo's (schrik niet, ze lijken meer op je dan je zou willen), blijkt dat vrouwen die vruchtbaar zijn op zoek gaan naar de man met de meest masculiene eigenschappen. In de niet vruchtbare periodes gaat ze juist extreem vaak "naar bed" met een minder masculien mannetje dat al lang blij is dat het aan zijn trekken komt. Omdat et daar zo blij mee is, blijft het bij het vrouwtje. Op deze manier is zij verzekerd van sterk nageslacht door het masculiene mannetje enerzijds, en een goede verzorging van het kind anderzijds.

Door het slikken van een anticonceptiepil, is de fertiliteit weg en kan dus de partnerkeuze beinvloed worden. Echter, als je al jaren bij je partner bent, ga je door diezelfde periodes heen en hoef je je daar dus geen zorgen over te maken.