Foute diagnoses in dossiers, wat kan ik doen ?

Begin dit jaar moest ik naar een reumatoloog en kreeg een brief mee van de huisarts met geschiedenis van medicatie. Erachter zat een papier; Datum: 01-01-2000 schizofrenie en borderline vastgesteld. Die datum stond ik onder toezicht van jeugdzorg en zat in een internaat waar dit nooit is vastgesteld. Er is zelfs gezegd dat er totaal geen tekenen waren van borderline maar ik wel het post traumatisch stress syndroom heb. De datum op zich is al vreemd, nieuwjaarsdag, zaterdag maar ook hulpverleners keken op van die 2 diagnoses tezamen.
Ik heb dit papier eruit gehaald en bij de reumatoloog bleek mijn bloed niet in orde te zijn. Het had niets met reuma te maken, toch stuurde hij me door. Mijn bloed bleek volgens eerdere testen al enkele jaren niet goed te zijn. De huisarts heeft verzuimd me door te sturen. De internist vreesde voor chronische leukemie. Vrijwel op hetzelfde moment ontdekte ik iets in mijn borst wat er niet thuis hoort. En ook nu nam de huisarts me niet serieus waardoor ik nu inmiddels zo'n half jaar met pijn rondloop en het ook in de andere borst is begonnen.
Ook de politie heeft verzuimt te helpen op momenten dat dit echt nodig was. Ook al mag dit allemaal niet, ik heb sterk het idee dat dit door alle foute diagnoses in de dossiers komt. Voordat ik een andere huisarts aanvraag zou ik graag weten wat ik kan doen om die fouten recht te zetten, zo ook bij de politie.Inmiddels heeft nieuwe hulpverlening ook vastgesteld dat ik noch borderline, noch schizofrenie heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een klacht indienen over je huisarts, heb naar een link gezocht, maar die zijn per regio verschillend. Misschien kan je op de site van je huisarts vinden waar je een klacht kan indienen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, een klacht indienen is iets wat ik sowieso moet doen. De huisarts echter staat los van de diagnose die op 01-01-2000 zou zijn vastgesteld ; borderline en schizofrenie. Dat is wat voornamelijk heel erg frustrerend is, ergens op aangekeken worden wat je absoluut niet hebt en wat dus blijkbaar in allerlei dossiers staat die weer bij allerlei instanties liggen. De voornaamste vraag is dus hoe ik kan zorgen dat die informatie uitgewist word met psychische ziekten die ik helemaal niet heb en daarmee de "stempels" op mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve een klacht indienen zou ik zeker van huisarts veranderen. De verstandhouding tussen jullie zal nooit optimaal worden, vrees ik. Jij vertrouwt hem sowieso niet meer, en vertrouwen in je huisarts is nodig. Je bent er van afhankelijk.
Als je kunt achterhalen wie degene is die de foute diagnose in het dossier heeft geplaatst, of diens superieur, dan kun je verzoeken om een rectificatie in het dossier, waarin duidelijk wordt vermeld dat er destijds een foutieve diagnose is gesteld. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Ik ben er inmiddels achter dat ik dit via mijn zorgverzekeraar kan doen en ben bezig 1 en ander op papier te zetten. Bij meerdere fouten van artsen zullen zij een klacht neerleggen. Hoe de diagnose in het dossier terecht is gekomen, daarover kan ik slechts gissen. Wat erg toevallig is, bij mijn moeder is pas heel laat ontdekt dat ze aan schizofrenie lijd. Heel toevallig was dit in het jaar 2000. Hoe dit dan ook in mijn dossier terecht is gekomen is in ieder geval iets wat ik tot de bodem uitgezocht wil hebben dus ik ben er druk mee bezig.

Het beste antwoord

Ik kan me goed voorstellen dat je dit gecorrigeerd wilt hebben, deze diagnoses kunnen toekomstige behandelingen en ook het contact met je arts flink benadelen.

Je hebt recht op een correctie of een aanvulling in je dossier. Dit recht is opgenomen in het Wet Bescherming Persoonsgegevens(WBP). Het houdt in dat u de zorgverlener kunt vragen om onwaarheden of de manier waarop iets is verwoord, te veranderen. Zo'n verzoek moet u schriftelijk indienen. Als de zorgverlener weigert de gegevens te corrigeren, moet hij daarvoor een duidelijke uitleg geven.
Als uw zorgverlener correctie of verwijdering weigert, maak dan gebruik van uw recht op aanvulling. Dan kunt je in ieder geval jouw visie toevoegen aan jouw medisch dossier.

Vertel duidelijk waarom je correctie, aanvulling, verwijdering of vernietiging wilt. Als de arts begrijpt waarom je vindt dat bepaalde gegevens kwetsend zijn of in jouw ogen onjuist, zal hij sneller meewerken. Laat eventueel je huidige zorgverleners schriftelijk verklaren dat de diagnose borderline en schizofrenie incorrect zijn ter ondersteuning van jouw verzoek.

Als je arts hier niet aan mee wil werken kun je contact opnemen met Zorgbelang Nederland, zij kunnen je doorverwijzen naar de afdeling Informatie en Klachtenopvang in jouw regio.

Kijk even bij de onderstaande bronnen voor meer informatie over je rechten en ook voor het adres van Zorgbelang Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Joh, vervelend voor je. Ik hoop dat je met mijn onderstaande verhaal iets verder kan.

Een diagnose kan niet goed of fout zijn. Een diagnose is gewoon een diagnose en meer niet. Het is een soort mening. Net zoiets als 'wat een mooi schilderij'.
Je kan wel een 'andere' diagnose krijgen, die verschilt dan van de vorige. Bovendien kun jij anders tegenover de diverse diagnoses staan, de ene spreekt je meer aan dan de andere.

Een diagnose zou wel fout zijn, in het geval die op een ander mens slaat.

Een diagnose is niet meer dan een hulpmiddel om de juiste weg of behandeling te vinden. Het is heel erg 'proberen'.
Zie 'diagnose' dus meer als: "de omschrijving van de mening van een daartoe bevoegd persoon, welke hij zich heeft gevormd aan de hand van meetresultaten en voorschriften".
Zeg maar dat de fietsenmaker dacht dat je een lekke band had, maar dat het ventieltje los zat volgens een ander. Of aan het weerbericht dat is samengesteld door een doorgewinterde meteoroloog.

De laatste diagnose is heel anders dan geweest. Je vertelt niet, wat het nu wel is.

Ik zou zeggen, kijk of je het met het bovenstaande eens kunt zijn. En laat die mensen in hun waarde. Mensen maken nu eenmaal fouten. Waar het om gaat, is hoe jij jezelf voelt. En dat speelt in het nu.

Er zit ook een juridisch kantje aan, maar omdat je niet vertelt wat de momentele diagnose is, kan daarop geen goed antwoord gegeven worden.
Je zou kunnen bellen met het juridisch loket. Dat zijn juristen, en die denken heel erg volgens de wet, dus met alleen de feiten van nu en de regels van nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat erom dat die diagnose, schizofrenie helemaal niet was onderzocht of vastgesteld bij mij in het jaar 2000 maar wel in de dossiers staat. In het jaar 2000 is deze ziekte wel vastgesteld bij familie, namelijk mijn moeder. Borderline waren ze in dat internaat op teruggekomen dus het zijn wel degelijk 2 diagnoses die niet kloppen. Een foute diagnose bestaat in mijn ogen wel. Mensen die me totaal niet kennen stellen in 1 dag vast dat ik borderline zou hebben. Vervolgens niet lang daarna is daar ineens niets meer van te merken in mijn gedrag bij mensen die me dagelijks zien en meemaken. Op zijn minst vreemd. Een arts die je niet doorstuurt terwijl er duidelijke signalen zijn dat het bloed niet goed is en dat tekenen waren van leukemie, sja wat moet je daarvan denken ? Dezelfde arts die zegt dat iets geen pijn kan doen terwijl het dat wel degelijk doet ? Een arts die je toespreekt als meneer Aart uit Sesamstraat ? De laatste diagnose is niet anders dan geweest. Ze blijven bij het post traumatisch stress syndroom en that's it. Geen borderline, geen schizofrenie. Omdat het wel in de dossiers is beland heeft het maar liefst 4 jaar geduurd voordat ze geloofden dat ik geen stemmetjes hoorde. Ik werd hier waar ik ben komen wonen enorm lastig gevallen en pas toen buren tegenover de hulpverlening bevestigden dat dit inderdaad zo was geloofden ze dat alles wat ik hoorde en zag echt was. Jaren van mijn leven zijn weggegooid omdat ik niet de juiste hulp kreeg en ineens kwamen ze aanzetten van ja je kan heus wel iets, je bent niet gek... Op een gegeven moment ging ik mezelf zelfs aanpraten dat ik gek was. Als ze hier weer lastig stonden te doen bij mijn woning zei ik tegen mezelf, die mensen staan daar niet echt. Stonden ze te schelden zei ik tegen mezelf, nee je hoort stemmetjes... Als ze dat jaren lang keer op keer blijven beweren ga je het op een gegeven moment geloven hoe gek dat ook klinkt. Ik wou misschien ook dat ik het me allemaal maar verbeelde.. Je zei heel mooi ; En laat die mensen in hun waarde. Mensen maken nu eenmaal fouten. Waar het om gaat, is hoe jij jezelf voelt. En dat speelt in het nu. Over mensen in hun waarde laten gesproken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In plaats van geholpen te worden als een "gek" behandeld worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@klaas1952: "Een diagnose kan niet goed of fout zijn. Een diagnose is gewoon een diagnose en meer niet. Het is een soort mening. Net zoiets als ‘wat een mooi schilderij’. "
>Ik kan het niet met je eens zijn Klaas, een diagnose kan wel degelijk fout zijn en is niet slechts een mening. Borderline is een aandoening die een duidelijk afgebakende kenmerken heeft, voldoet een cliënt niet aan deze kenmerken en heeft deze toch dit 'stempel' gekregen dan is er sprake van een diagnose-fout. En dat kan verstrekkende gevolgen hebben.