Waarom heb ik zo veel nachtmerries

Ik ben 12 jaar en ik heb bijna elke nacht last van nachtmerries
Telkens enge dromen
Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dromenvanger helpt echt bij mij! Zeker als je er zelf een maakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook...:(
Vannacht nog.Ik geloof niet dat er wat aan te doen is.
Er zijn best veel mensen die dit hebben.
Ik droom ook vaak dat ik stik en dan wordt ik wakker en kan ik bijna geen adem halen.
Er zijn al veel vragen hierover gesteld hier.Ik volg ze altijd maar er is gwn niet echt iets aan te doen.
En een dromenvanger is natuurlijk b*llsh*t!
Helaas..

Het beste antwoord

Nachtmerries zijn an sich vrij normaal als ze niet te vaak voorkomen, maar aan het begin van de puberteit (vanaf je negende soms al) gebeurt het soms inderdaad dat het er veel meer zijn, soms wel elke nacht. En soms ook steeds dezelfde nare droom.

Waar echter bij een volwassene regelmatig terugkerende nachtmerries kunnen wijzen op grote chronische stress, heeft het bij een (pre)puber vaak meer te maken met de veranderende en groeiende hersenen, en niet zozeer problemen waarvoor het kind in behandeling zou moeten.

Wat wel wil helpen vaak is zorgen dat je echt rustig bent voor je gaat slapen. En dat betekent een heleboel niet-leuke dingen , zoals vlak voor het slapen gaan niet meer eten en drinken, niet meer sporten of inspannen, maar ook geen televisie meer kijken, huiswerk leren of gamen of met je mobieltje spelen. Wel goed zijn een wandelingetje, rustig een boek lezen, een spelletje doen met de familie (zonder teveel ruzie uiteraard ;-)), wat lichte klusjes zoals de afwas, dingen waarbij je voor je hersenen de activiteit een beetje afbouwt, en niet teveel kunstlicht 'in je opzuigt'.

Die dingen helpen ook allemaal heel goed als je niet goed kunt inslapen of zelfs helemaal niet kunt slapen. Maar ook als je slaap dus niet de juiste 'kwaliteit' heeft en je te levendig droomt. Blijft het echt chronisch, ook met wat simpele leefmaatregelen, en krijg je er overdag last van, dan kan het geen kwaad eventueel een keer hulp te zoeken bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Enge dromen of nachtmerries zijn wel vervelend zeker als je zo jong bent.
Helemaal niet dromen is lastig maar de angst om te gaan slapen word zo wel groter.
Probeer eens voordat je gaat slapen geen tv te kijken ,computerspelletjes of games te spelen.
ga bijvoorbeeld in bad of douche en drink nog iets warms.
dan in je bed gaan liggen en rusige muziek luisteren en je inbeelden dat je heerlijk uitgerust wakker word.

veel indrukken die je op de dag opdoet verwerk je `s nachts een dromen dagboek waarin je opschrijft wat je gedroomd hebt kunnen je ook helpen om de dingen even op een rij te zetten. Lukt het helemaal niet praat er dan met je ouders over en kun je bij een psycholoog terecht om de oplossing voor je probleem te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is er iets wat je hebt meegemaakt en waardoor je dit bent gaat dromen. Ik weet niet was precies.

Wat ik je wel aan wil raden is om je droom op te schrijven als je dat natuurlijk kunt en lukt. En maak er dan jouw eigen versie van. Doe dit overdag of voordat je gaat slapen. Zeker als het elke keer dezelfde nachtmerrie is waar je last van hebt. Maar ook als het verschillende zijn.

Als je wordt achtervolgt schrijf dan op. Dat je dan stopt de persoon die je achtervolgt in zijn gezicht aankijkt en hem verteld dat ie je niet moet achtervolgen en weg moet gaan. En keer de rollen om. Je gaat hem achtervolgen.
Schrijf dit dan op.

Of als je valt,schrijf dan op dat je je dan ergens aan kan vasthouden en dat je zo omhoog kan klimmen omdat er een touw in de buurt is dat je niet had gezien.

Schrijf het dus naar jouw eigen versie. Zoals jij het zou willen hebben.

Ik heb vroeger heel veel nachtmerries gehad en mij hielp het enorm om mijn nachtmerrie op te schrijven en er mijn eigen versie van te maken, dat ik de controle terug had en niet de gene waar ik bang voor was. Ik heb daarna nooit meer een nachtmerries gehad.

Sterkte en succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dat je al goed advies krijgt en ik wil je nog een tip geven vanuit een totaal ander opzicht, nml: ga eens in het bed liggen van je broer of zus, een andere kamer geeft soms andere sferen 's nachts.

groeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zelf ook 12 jaar en ik heb ook last van nachtmerries. ik droom vaak over dat mensen gruwelijk vermoord worden of dat ik niet meer kan ademen en dan wordt ik hijgend wakker misschien is het een idee om een dromen vanger te nemen het helpt echt ik heb nu minder problemen met slapen dan vroeger.