Kan iemand iets vertellen over haar ervaringen met mammografie?

Mammografie is het onderzoek wat ze o.a. bij het bevolkingsonderzoek borstkanker uitvoeren.

Toegevoegd na 55 seconden:
Is het een vervelend onderzoek? Doet het pijn? Worden je borsten echt heel erg plat geduwd? Hoe lang worden ze plat geperst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

de afgelopen twee jaar heb ik vier keer een mammografie gehad, en ik zie er absoluut niet tegenop.
de assistente sjort flink aan je borsten om ze netjes tussen de platen te krijgen, en daarna wordt er wel wat druk uitgeoefend, maar ik heb het nooit als pijnlijk ervaren.
het is hooguit een vervelend gevoel, en voor je met je ogen kan knipperen is het alweer voorbij.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze worden tussen 2 platen geperst ja, en dat is even niet leuk.Bij grote borsten niet, en bij hele kleine ook niet. Het duurt allemaal niet zo lang maak je niet te bang, want de angst duurt dan langer dan het hele onderzoek.
anneliez
12 jaar geleden
Het onderzoek valt best mee, je borst word tussen twee doorzichtige plastic plaatjes iets plat gedrukt, en ook de klieren onder de oksel dit alles duurt hoog uit een 3 min per borst en oksel incl de foto .. De gedachte dat je gezond bent moet je gerust stellen, beter een paar min tussen de schijf, dan onwetend rondlopen. Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het plat drukken van je borsten is wel even pijnlijk, maar de mensen die het onderzoek doen weten dat, en laten het niet langer duren dan strikt noodzakelijk. Enkele minuten en het is voorbij.