wat kan je doen tegen overgang/menstruatie gerelateerde migraine?

sinds een half jaar heb ik nét voor en tegen het einde van mijn menstruatieperiode enorm last van hoofdpijn. echt kotsmisselijk ben ik dan, dus pijnstillers houd ik niet binnen. ik heb dan ook last van het licht, soms van aura's zien en ruik rare luchtjes. migraine dus, en ik vermoet dat het met de (pre) overgang te maken heeft. wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

(Medicinale) wiet roken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je punten nodig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dat vroeg ik me ook af!
Als U vermoedt dat uw migraine met uw menstruatiecyclus verband houdt, hou dan, vooral voor en tijdens uw maandstonden enkele zaken in het oog. Misschien moet u op die momenten uw leefgewoonten juist goed in het oog houden of enkele voedingsmiddelen vermijden. Opgelet bij menstruele migraine is de trigger oestrogeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik ook migraine en dat met name rond mijn menstruatie. Ik heb bij de huisarts medicijnen tegen migraine gekregen. Dit smaakt naar mint en lost op op je tong. Waardoor je het dus niet uit kan spugen later. Na het nemen van zo'n pilletje ga ik meestal een uurtje slapen. Dan voelt het al een stuk beter. Meestal neem ik dan wat eten of drinken (niet te zwaar) en dan weer liggen. En het is 9 van de 10 keer weg. Sterkte en ga dus even langs de huisarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongeveer 60% van de vrouwen met migraine brengt deze hoofdpijn in verband met de menstruele cyclus. Meestal treden migraineaanvallen op juist voor of tijdens de menstruatie. Onderzoeken wijzen sterk in de richting van oestrogeenonttrekking als uitlokkende factor. Ook ten tijde van de ovulatie treedt, na een korte piek, een snelle daling van oestrogenen op.

De veronderstelling dat na de menopauze de migraine in frequentie afneemt, is niet juist: bij een kwart van de vrouwen neemt de frequentie van de aanvallen toe, terwijl er bij bijna de helft geen verandering optreedt.

Behandeling van de acute aanvallen tijdens de menstruatie verschilt niet van die daarbuiten. Er zijn echter verschillende adviezen voor preventieve behandeling. Die is mogelijk vanaf ongeveer 3 dagen voor de menstruatie tot aan het einde van de menstruatie met een- tot tweemaal daags 100 mg metoprolol* of een- tot tweemaal daags 80 mg propranolol, of een NSAID (zoals tweemaal daags 250-500 mg naproxen*, of driemaal daags 400 mg ibuprofen).

Ook is een behandeling met estradiol* mogelijk: oraal: 2-4 mg estradiol per dag gedurende de hele menstruatie, of transdermaal: 3 oestrogeenpleisters van 50- 100 microgram per menstruatie:1 pleister op dag 3 vóór, 1 pleister op dag 1 vóór en 1 pleister op dag 2 tijdens de menstruatie.

* Medicijnen kunnen een andere naam hebben in Nederland.