Wat is ochtendurine inleveren waard als je meerdere malen 's nachts moet plassen?

Soms moet je bij de dokter een potje ochtendurine inleveren. Ik neem aan dat men ervanuit gaat dat je in dit geval een complete nacht slaapt alvorens de ochtendurine te plassen...

Ik moet over het algemeen wel een keer of 2 plassen 's nachts. Een keer na 2 uur slapen en dan nog een keer na 3 uur slapen en dan weer als ik opsta na weer 3 uur slapen..

Is er in dit geval dan wel een waardevolle uitslag uit een test te halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.3K

Het beste antwoord

De urinetest bij de huisarts is meestal een wat grove test om eventueel suiker, ketonen (afvalproduct van eiwitten), witte bloedlichaampjes, nitriet (bij urineweginfecties), eiwitten, bloed en rode bloedkleurstof aan te tonen. Die bepalingen kunnen een snelle indicatie geven over wat er aan de hand is qua gezondheid of de richting waarin verder gezocht moet worden.

Ochtendurine is doorgaans het meest geconcentreerd waardoor afwijkingen eerder geconstateerd kunnen worden maar naar mijn ervaring is urine van latere tijdstippen in verreweg de meeste gevallen even bruikbaar. De concentratie verraadt zich door de kleur, hoewel dat natuurlijk ook een schatting is.

Drink je 's nachts niets dan maakt het in zoverre uit dat de ochtendurine nog geconcentreerder zal zijn dan zonder voorafgaand plassen. Maar het maakt bij een ietwat grove bepaling dus niet zo gek veel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ochtendurine wordt genomen voor een onderzoek, omdat deze urine het meest geconcentreerd is. Als er afwijkingen zijn in de urine, zijn die het beste te vinden in de ochtendurine.

Het zal er dus van afhangen welk onderzoek er moet gedaan worden in de urine of de test waardevol zal zijn. Als je huisarts vraagt om je ochtendurine in te leveren en je moet s' nachts regelmatig plassen, is dat dus een vraag aan de arts waard.