Hoeveel bloed moet je verliezen om van een hb waarde van 7.8 naar een hb van 4.1 te gaan?

Dit gaat om een volwassen man.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
57.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begin er niet aan!!!

Het beste antwoord

Dat is een verlies van bijna 50% dus meer dan 2 liter bloed. Ik ga er vanuit dat het bloedvolume constant blijft, dat hangt nog enigszins af van de bloeddruk, maar het zal bij benadering wel opgaan. Omdat verdere gegevens ook niet voorhanden zijn kan je er slechts een slag naar slaan: 2 - 3 liter bloed.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik heb dat zelf wel diverse keren gehad. Bij een Hb van minder dan 4.5 begint men aan bloedtransfusie te denken. Vaak is de hoogste waarde gemeten nadat je klachten krijgt, dus het bloedverlies is eigenlijk nog groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In rode bloedcellen zit hemoglobine (Hb), wat nodig is om zuurstof te vervoeren vanuit de longen naar alle delen van het lichaam. Voor mannen is een Hb-gehalte van 7,8 tot 10,8 normaal. Als de Hb-waarden lager zijn dan 7,8 mmol/l is er (vermoedelijk) sprake van bloedarmoede (= anemie). Bij anemie zitten er te weinig rode bloedcellen in het bloed, of de rode bloedcellen werken niet goed. Het kan ontstaan door:
* een tekort aan ijzer (de meest voorkomende oorzaak)
* een tekort aan vitamine B12 of foliumzuur
* een chronische ziekte, infectie of ontsteking
* een erfelijke afwijking.
IJzer is de belangrijkste bouwsteen van hemoglobine. Een ijzertekort kan ontstaan door bloedverlies, maar het kan ook komen door een op andere wijze veroorzaakt gebrek aan ijzer.
Bij mannen wordt zelden een ijzergebreksanemie vastgesteld. Meestal is het dan het gevolg van chronisch bloedverlies in het maagdarmkanaal. Een Hb van 4,1 betekent ernstige anemie; het wordt ernstig genoemd als het minder dan 5 is. Er is mogelijk een bloedtransfusie nodig.

Het lichaam van een volwassen man bevat ongeveer 3 tot 5 gram ijzer en hij verliest dagelijks ongeveer 0,5 tot 1 mg ijzer via urine en zweet en door celverlies via huid en darmen. Een dagelijks verlies van minstens 10 ml bloed (5 mg ijzer) leidt tot een negatieve ijzerbalans en (verdere) afname van de ijzervoorraad.
Het is mij niet gelukt een rekenmodel te vinden waaruit je kunt afleiden hoeveel bloed je moet hebben verloren om een Hb-waarde 3,7 lager te krijgen. Je moet dan weten hoe de verhouding ligt tussen milligrammen ijzer en de hemoglobinebepaling.
Amadea