Ik heb een bobbel in me nek, wat is dit?

Ik heb al jaren een bobbel in me nek zeg maar 7 cm onder me rechter oor. We zijn al aantal keren er mee naar de dokter geweest , die noemt het een lymfeknoop. En zegt dat het minder zou worden . Maar nu heb ik deze bobbel al 3-4 jaar. Ik vroeg me af wat het is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk een lymfeknoop.

Het beste antwoord

De meest voorkomende oorzaken van vergrote lymfeklieren zijn een infectie of een wond(je). Heel soms is er sprake van een zogenaamde systeemziekte. Een enkele keer wordt een vergroting van de lymfeklieren veroorzaakt door een kwaadaardige aandoening aan de lymfeklieren zelf of door een uitzaaiing van kanker die elders in het lichaam is ontstaan. (http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/81825-opgezette-lymfeklieren-meestal-een-onschuldig-verschijnsel.html)

Het zou ook de ziekte van Pfeiffer kunnen zijn.
Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/1347-de-ziekte-van-pfeiffer.html

Een bobbel in de hals zou dus kunnen duiden op een verdikking van je lymfeklieren. Het kan zijn dat je Pfeiffer hebt, maar dat dit niet wordt onderkend door de huisarts. Ben je vaak moe en lusteloos? Dat zijn symptomen van pfeiffer.

Ik wil geen paniek veroorzaken, maar het kan ook zijn dat het (Non) Hodgkin is. Als de sodemieter naar een andere huisarts voor een second opinion, of aan je eigen huisarts een doorverwijzing vragen naar een internist in het ziekenhuis!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Non-Hodgkinlymfoom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer van je laatste alinea, Lavender. Nee, geen paniek.
Een non-Hodgkinlymfoom is een vorm van kanker die zich niet openbaart door een bobbel.
Bron: de non-hodgkin kanker van mijn man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hodgkin (kanker aan de lymfeklieren) openbaart zich o.a. door een bobbel in de hals. Ik spreek uit ervaring.

Andere antwoorden (3)

Ik heb toevallig ook al jaren zo'n bobbel en heb een verwijskaart van mn huisarts gekregen omdat het van alles kan zijn.
Het kan een lymfeknoop zijn of een vetknobbel maar misschien nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou een gevolg kunnen zijn van de ziekte van Pfeiffer. Vele mensen blijven daarna lange tijd opgezette klieren in de hals houden. De ziekte van Pfeiffer kan je doorgemaakt hebben zonder veel klachten.

Praat er nog eens over met je huisarts. Als de 'bobbel' groter is dan 1 cm en niet pijnlijk is, zou de arts het toch verder moeten laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wat een lymfeknoop is, normaal gesproken:

De lymfeknopen onderbreken het verloop van de lymfebanen, waarbij meerdere kleine lymfevaten in de knopen binnendringen, maar slechts een groot vat hun weer verlaat. Op bepaalde plaatsen in het lichaam komen ze In groepen voor, zoals bijvoorbeeld in de oksels of in de hals.
De taak van de lymfeknopen bestaat uit het controleren van de lymfe die aangevoerd wordt.
Elke lymfeknoop heeft slechts een diameter van enkele millimeters.
Er worden antistoffen in geproduceerd en celresten opgeruimd.
Heel nuttig dus.

Maar een bobbel van 7 cm beantwoord niet aan deze beschrijving.
Ik zou je adviseren alles te lezen over lymfeknopen en dan terug naar de huisarts met die wetenschap.
En dan laat je je doorverwijzen naar het ziekenhuis voor nader onderzoek.
Het kan net zo goed een vetbobbel zijn ofzo.
Makkelijk weg te snijden.